شما اینجا هستید
اجتماعی » دسته وحشی (این گروه خشن)

تقدیم به دوست ارجمندم، اصغر جاوید / که عاشقانه این فیلم را دوست دارد

کارگردان:سام پکین پا
فیلمنامه:والن گرین، پکین پا
فیلمبردار:لوشن بالارد
موسیقی:جری فیلدینگ
بازیگران:ویلیام هولدن/ارنست بورگناین/رابرت رایان/ادمونداوبراین/وارن اوتس/بن جانسون…
محصول:۱۹۶۹ / آمریکا / رنگی / ۱۴۳دقیقه

سال۱۹۱۴ . تگزاس،پایک ببشاب(هولدن)و دارودسته اش دست به سرقتی می زنند که به کشتاری بیرحمانه می انجامد. سپس آنها به مکزیک رفته و قطاری حامل مهمات را برای ژنرال یاغی مکزیکی، ماپاچه (فرناندز)غارت می کنند. دیک تورنتون (رایان) همدست سابق آنها با گروه جایزه بگیرش در تعقیب آنهاست. یکی از افراد پایک به دست ماپاچه اسیرشده و در مقابل آنها کشته می شود. در درگیری شدیدی که روی می دهد افراد دو طرف همدیگر را قتل عام می کنند.
بهترین فیلم (پکین پا)که از لحاظ مضمون و تکنیک، اوج کار اوست. این گروه خشن یک وسترن ناب با قراردادهای خاص پکین پا در وسترن سازی، اثری است درخشان و قابل بحث. فیلم مرثیه ای است بر غرب از دست رفته و مردان واقعی و در عین حال پیشگویی حزن آمیز از دنیای خونباری که به کودکان به ارث می رسد. درتمامی فیلم های پکین پا، دسته وحشی ببش از بقیه بیانگر اندیشه اوست. وحشی گری در مکالمه و هیجان فیلم، موجی جدید از ارائه خشونت را پدید آورد که از آن پس به طور برجسته و حیرت آوری تکرار شد. سینمای جدید به طور تعجب آوری به شرح و ترسیم خشن تری از غرب نیاز داشت که درآن باید به چشم دیگری به یاغیان نگریسته می شد و خشونت نیز به شکل دردناک تجسم می یافت.
فیلم دارای شروعی استثنایی است. تعدادی بچه (آینده)به تماشای از پا درآمدن و دریده شدن یک عقرب (دسته وحشی) توسط چند گروه از مورچگان (دنیای جدید)نشسته اند. دنیای جدید وارد جهان وسترن می شود. می توان دسته وحشی را نوعی انتقام گیری از افسانه های وسترن پنداشت که در آن کودکان همدستی برای اجرای خشونت محسوب می شوند و زنان نیز مورد اهانت و سوء استفاده قرار می گرفتند، در این فیلم تلافی می کنند. برای برخی این فیلم بیش از حد تجریدی و شخصی، اعتماد به نفس شدید کارگردانش را نشان می دهد. خصوصیات کار پکین پا در این فیلم، نمایش رقص گونه مرگ با مونتاژ سریع آیزنشتینی و حرکت های آرام، بافضاسازی و شخصیت پردازی استادانه، جلوه های خاص صوتی و بصری برای نمابش خشونت آئینی، تجلیل و غمخواری از قهرمانانی که صفات بارز مردانگی و پایبند به اصول اخلاقی هستند، غنای بیرحمانه و سفاکانه پایان فیلم که ضمن آن جایزه بگیران برای غارت مردگان با کرکس ها رقابت می کنند، سرآمد آثاری از نوع خود و شاخص آثار پکین پا. پیچیده ترین بررسی او از تبدیل انسان به اسطوره و درک عمیق از پیچیدگی تماتیک و شخصیت پردازی غنی، جزء پردازی و نگاه اسطوره ای و عمیقن شاعرانه.
پکین پا فیلمسازی است که خود را متعهد در بیان حقیقت و حفظ اسطوره غرب می داند.
واقع گرایی فیلم دسته وحشی گزنده و بسیار حرفه ای است و پس از آن سینمای وسترن هرگز نتوانست و نمی تواند هیچ گاه مانند گذشته باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز