شما اینجا هستید
سیاسی » حفاظت از خاک، پاسبانی زندگی!

  در حالی که با انتقال پساب صنایع نیشکر به تالاب شادگان که سالانه ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب از زهاب نیشکر را با میزان بیش از ۶۰ هزار میکروموس شوری به تالاب منتقل می کنیم  تا زیستگاه پرندگان و ماهیان بومی را تخریب و اکوسیستم تالاب را به کلی معدوم می کنیم و خاک تالاب و اطراف آن را به کلی نابود می کنیم .
در حالی که در خرمشهر فاجعه زهاب نیشکر عمیق تر از آن ست که تصور شود ، تالاب ناصری  که  تالاب نیشکر  هم نامیده می شود، در واقع ماندابی است که از تجمیع پساب های شور دو واحد نیشکر (به نام میرزا کوچک خان و امیرکبیر) طی یک دهه گذشته ایجاد شده است تا  شوری زیاد پساب و تبخیر بالا در این منطقه، تمام زمین های خرمشهر که زمانی نخلستان وتاکستان و باغهای آن آوازه استان بود ، تا ارتفاع حدود ۲۰ سانتی متر از بلورهای نمک پوشیده شده است.
و در حالی که این معضل در هورالعظیم عمیق تر و دردناک تر است آلودگی تالاب پسابهای کشاورزی ناشی از فعالیت های کشاورزی در حاشیه تالاب زهاب کشت و صنعت دهخدا که در یک مسافت ۱۱۶ کیلومتری که به حوضچه ۵ غربی در جنوب هورالعظیم بر حسب درخواست  محیط زیست و استانداری می‌ریزد.میزان شوری این زهاب هم از۱۰ هزارو  میکروموس شروع و به ۴٠-۵٠ هزاز میکروموس متغیر است☄و تخریب زمینهای غیزانیه با آب نمک صنعتی و زمینهای گتوند از نمک سد که هزار ناگفته دارد که تاکنون نمایندگان عزیز استان در طول این دوره چهارساله به مسله حفظ خاک ورود نکرده اند و اما هزینه فرسایش خاک در ایران به ۵۶ میلیارد دلار می رسد که بالاتر از کل درآمد نفتی کشور است!
فرسایش خاک موجب کاهش باروری و حاصل خیزی خاک شده و در نهایت منجر به کاهش کیفیت و افت تولید محصولات کشاورزی می گردد.
در عین حال، زمانی که کیفیت زمین کاهش می یابد، توانایی اش برای نگهداری آب نیز کم شده و این موجب تشدید وقوع سیل می گردد. در خوزستان ، فرسایش خاک همچنین موجب ایجاد یک بحران زیست محیطی دیگر یعنی ریزگردها شده است.” خاک و آب جزو منابع طبیعی حیاتی هر کشوری محسوب می شوند و از عناصر کلیدی در زمینه کشاورزی هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند، خاک حتی از آب هم مهمتر است، زیرا آب قابل بازیافت است اما خاک در کوتاه مدت قابلیت بازتولید ندارد و به راحتی به دست نمی آید!  ☄ایران کشوری کم آب با مساحت تقریبا ۱۶۵ میلیون هکتار است که تنها ۵۰ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد.
در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون هکتار از این میزان، برای مقاصد کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی به دلیل کمبود منابع آبی بدون استفاده رها شده است. ☄با این همه لایحه خاک در مجلس خاک می خورد ولی لایحه خاک ژاپن در سال ۱۳۴۹ تصویب شده و تا سال ۱۳۷۸، پنج بار اصلاح شده که حکایت از حساسیت مسوولان ژاپنی در باره خاک کشورشان در حوزه ی کشاورزی است.
 
 راهکار:
نمایندگان استان خوزستان به علت فرسایش خاک در ٨٠ درصد از زمینهای کشاورزی می بایست در این مدت باقیمانده، خاک لایحه خاک را پاک کرده! و به دنبال تصویب آن در مجلس شورای اسلامی باشند. لایحه ای که اگر تصویب شود ضامن سلامتی ما و نسل های بعدی و آیندگان در راه خواهد بود.
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز