شما اینجا هستید
اجتماعی » هشدار! مواظب برجام باشید!

?با تدابیر اتخاذ شده،ظریف و تیم او، در مذاکرات برجام ۹۴ در وین با تشکیل سه کارگرو شامل “هسته ای”، “تحریم ها”،”ترتیبات اجرایی”، در همان دو هفته اول به نتایج و توافقات بسیاری خوبی دست پیدا کردند. یکی، دو اختلاف جزیی وچود دارد که بنا بر اظهار نظر محافل نزدیک به مذاکرات در وین، قابل بررسی و توافق هستند.

?وزارتخارجه ایران با رایزنی و هماهنگی با برخی از کشور های منطقه همانند عراق، قطر، عمان، کویت و مذاکرات پشت پرده با امریکا، موضوعات: سیاست های منطقه ای ایران، حقوق بشر، تبادل زندانیان تحت عنوان برجام پلاس را مستقیما باهیئت امریکایی، عربستان، اردن، مصر و امارات با مدیریت میدان و حضور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی طرفین در بغداد راه اندازی نمودند. صلح منطقه ای و رفع تحریم های حقوق بشری و تروریستی در اینجا تعیین تکلیف می شود‌. دولت بایدن حسن نیت خود را با خارج کردن حوثی ها از لیست گروه های تروریستی و تحت فشار قرار دادن عربستان و پیام های جدی به اسراییل نشان داده است.این مذاکرات نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است و میزان درصدامکان توافق بسیار بالاست.

?در چنین شرایطی ناگهان عملیات ایذایی یافریب در چند منطقه اتفاق می افتاد که بسیار بحث بر انگیز است. ترور یکی از شخصیت های مدنی در کربلا و اقدام به ترور دو نفر دیگر از شخصیت های مدنی در بغداد و دیوانیه، عراق را به یکباره به یک گلوله اتش تبدیل کرده است و ناارامی های گسترده ای در چند شهر عراق بوجود اورده است و دیوار های کنسول گری ایران در کربلا را اتش زدند و اگر کنترل نشود به سایر شهرها سرایت خواهد کرد. امریکا و انگلیس این ترورها را محکوم کرده اند.حزب الله عراق طی یک بیانیه ای بسیار شبهه انگیز طراحی این عملیات را به سفارتخانه های انگلیس در بغداد و بیروت نسبت می دهد.با یک بررسی ساده میتوان کذب این ادعا و جهت دهی انحرافی انرا ثابت نمود.

?اولا مصطفی الکاظمی نخست وزیر فعلی عراق برخلاف نخست وزیر قبلی عادل عبدالمهدی که کاملا وابسته به ایران بود، شخصیتی است مستقل و با نظر امریکا و انگلیس و کلا غرب و توافق گروه های وابسته به ایران در یک شرایط ناخواسته و بالاجبار تعیین گردید و برخلاف مسئولین کشور ما، سیاست خارجی خود را براساس منافع ملی عراق طراحی نموده است و سعی کرده نوعی روابط متوازن با ایران، امریکا، چین، عربستان، اردن، مصر و امارات، و کلا دنیای عرب برقرار نماید.دوم اینکه برجام پلاس با مرکزیت بغداد و با واسطه گری ایشان بین هیئت ایرانی و هیئت های امریکایی عربستانی، اماراتی، مصری و اردنی با موافقت امریکا و انگلیس بعنوان متحد درجه اول ان در اروپا در جریان است.
سوم اینکه امریکا و هم پیمانان ان در صدد حل مشکل خاور میانه با مشارکت جمعی کلبه کشورها و دادن نقش ویژه به ایران تقریبا در راستای طرح صلح هرمز هستند.و در صددند هرچه سریعتر این طرح را اجرایی کنند و‌نیروهای خود را برای مقابله با دشمن اصلی یعنی چین به شرق اسیا که بشدت جایگاه جهانی امریکا را در معرض تهدید جدی اقتصادی و نفوذ جهانی قرار داده است، متمرکز نمایند.بنابراین ایجاد بلوا و اشوب در عراق به نفع انها و بلوک غرب از جمله انگلیس نخواهد بود و طرح انها برای تمرکز نیروها در شرق اسیا و دربای جنوب چین را به تاخیر می اندازد.

?ایجاد این بلوا و اشوب در عراق تنها می تواند کارکشورهای اسرائیل و روسیه و افراد و گروه های وابسته به ایران در عراق باشد تا توافقات برجام و برجام پلاس را تحت تاثیر قرار دهند و همچون گذشته ناکام گذارند. انها منافع مادی حاصل از تحریم ها و منافع ژئواکونومی وژئوپلتیکی خود را در معرض خطر می بینند و از همان ابتدا با برجام مخالف بودند. با توجه به مخالفت های علنی لاوروف و روسیه با برجام درسال ۹۴در وین که بخشی از ان در فایل صوتی ظریف افشا شده است و همچنین تحریک عوامل داخلی روسیه در مراکز تصمیم گیر ایران به منظور کار شکنی در مسیر تثبیت برجام که مانع تحقق منافع برجام ۹۴ برای ایران شدند. این بار نیز با این عملیات فریب سعی دارند که نگذارند توافق جدیدی صورت گیرد. نیویورک تایمز اخیرا مقاله ای منتشر نمود و بطور مستند ادعا کرد که خروج ترامپ از برجام با تحریک شخص پوتین صورت گرفته است. او با توجه به عوامل نفوذی خود در ارگان های حساس ایران به ترامپ اطمینان داده بود که ایران هیچ اقدام موثری انجام نخواهد داد و از برجام خارج نخواهد شد. منافع روسیه از تحریم های ایران انقدر زیاد است که خود نیاز به یک مقاله بلند و جداگانه ای دارد.بنابراین انگشت اتهام به سوی انگلیس اقدامی کاملا انحرافی است.

?ایجاد درگیری شدید بین جهاد اسلامی و حماس با اسرائیل انهم در این سطح دقیقا توسط اسرائیل با همراهی روسیه از یک سو و تحریک گروه های فلسطینی جهاد و حماس توسط عوامل داخلی مخالف برجام در ایران از سوی دیگر صورت گرفته است.ان میزان که اسرائیل بر روسیه نفوذ و تسلط دارد بر امریکا ندارد. مستندات و روابط نزدیک ایندو کشور در مقاله دیگر بزودی ارائه خواهد شد.

? سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است: قایق های تندرو ایران به فاصله ۱۶۰ یاردی ۶ شناور امریکایی که یک زیر دریایی را اسکورت می کردند نزدیک شدند که منجر به سی شلیک هشدار به قایق های ایرانی شد. ایا این اقدام در شرایط حساس کنونی و در استانه توافق مجدد برجام، چیزی شبیه پرتاب موشک با شعار مرگ بر اسراییل در توافق قبلی نیست؟

? ایا عملیات همزمان در عراق و فلسطین و نزدیک شدن قایق های ایرانی به شناورهای امریکایی و تبلیغات گسترده ی شبکه های خبری وابسته به صهیونیسم بین الملل به منظور تحت فشار قرار دادن دولت بایدن توسط تندروها در کنگره و سنا و سایر محافل مخالف برجام در امریکا صورت نگرفته است؟ تا نشان دهند که ایران کشور قابل اعتمادی نیست و دست از فعالیت های به قول انها تروریستی خود بر نمی دارد و همچنان اهداف ایدئولوژیک خود را دنبال خواهد نمود و عقد پیمان نامه برجام و برجام پلاس با انها تنها باعث تقویت قدرت اقتصادی ایران و در نتیجه تحرکات گروه های وابسته در عراق، یمن، فلسطین، سوریه، لبنان و افغانستان خواهد شد. مثلث اصلی طراح این عملیات شامل “اسرائیل روسیه،” “عوامل نفوذی انها در ایران و گروه های وابسته به ایران در فلسطین و عراق،” “لابی های قدرتمند صهیونیستی مخالف برجام در امریکا می باشند.

?اقدامات لابی های قدرتمند صهیونیستی درمراکز حساس امریکا همزمان با عملیات ایذایی یا فریب در عراق و فلسطین، در نامه هشدار امیز ۱۵ سناتور امریکایی به شرکت های تجاری و مالی برای عدم معامله با ایران به خوبی هماهنگی بین مثلث گفته شد را نشان می دهد. تنها در یکی از پاراگراف های این نامه امده است: حتی اگر تحربم ها بصورت موقت لغو شوند و شرکت ها تصمیم دو باره به بازار ایران بگیرند نه تنها با رژیمی فاسد “و دمدمی مزاج” مواجه خواهند شد بلکه در کشوری سرمایه گذاری خواهند کرد که محکوم به شکست است.

?چند سناتور امریکایی از جمله تدکروز امروز طی نامه ای از بابدن خواستند که توافق برجام را متوقف کند. انها تاکید داشتند که جمهوری اسلامی پول های دریافتی را صرف هزینه گروه هایی نظیر حماس و جهاد اسلامی خواهند کرد.

?قالیباف امروز در مجلس با تحکم می گوید: هیچ کس حق ندارد در مقابل تصمیم جبهه انقلاب بگوید من اصلح هستم، و در ادامه صحبت از تشکیل دولت انقلابی به میان می اورد که جای تعجب و تامل دارد که چگونه در این شرایط صحبت از دولت انقلابی و جبهه انقلابی می کنند. او در ادامه گفت در فرصت ۳ هفته تبلیغات انتخابات، امریکا با استفاده از ضعف ها و حتی گاف هایی که خود ما در جریان انقلاب می دهیم علیه انتخابات عملیات خواهد کرد این نوع سخنان
ضد امریکایی و غربی انهم در استانه دو توافق مهم برجام ۹۴ در وین و برجام پلاس در بغداد چه هدفی می تواند داشته باشد؟. ایا این حرف ها به منظور جلوگیری از توافق برجام و همصدایی با لاوروف و امثال او و نزدیک کردن خود به انها با توجه به سردی سفر اخیرش به مسکو بدون ارتباط است؟.واقعا جای سوال است که همصدایی با روس های خیانت کار، ریاکار تا کی؟ چرا برای یکبار هم شده هیچ کدام از مقامات کشور، نامی از کاسبان تحریم نمی برند؟

? به نقل از اقای موسوی در مقاله “دولت انقلابی”دیگرچه صیغه ای است؟ “کسانی که این روزها دم از انقلاب و دولت انقلابی دراستانه انتخابات می زنند، می خواهند بر علیه چه چیزی انقلاب کنند؟ ایران که ۴ دهه است در شرایط انقلابی به سر می برد. انقلاب یعنی زیر و رو کردن و دگرگونی بنیادین، قرار است چه چیزی با خشونت (یکی از اصلی ترین مختصات انقلاب)متحول شود.انهم تغییر و تحول بنیادین! ایا بعد از ۴ دهه هنوز این ویژگی انقلاب اشباع نشده؟ پس چه زمانی قرار است که ثبات و اسودگی بر این کشور مستولی شود تا خصلت سازندگی ان هژمون شود!”

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز