شما اینجا هستید
اقتصادی » کتابخوانی، راهی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

دکتر امیرحسین زندی:
یکی از شاخصهای توسعه یافتگی فرهنگی اجتماعی جوامع،بالا بودن میزان سرانه کتابخوانی است.امروزه در جوامع توسعه یافته در سبد خرید ماهانهی افراد به شکلهای مختلف،خرید کتاب و بسته های فرهنگی در اولویت قرار دارد، چرا که بر همگان روشن است پیشرفت هر کشور از مسیر مطالعه و افزایش آگاهی در جامعه و میزان بالای افراد کتابخوان و اهل علم می گذرد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد کتابخوانی علاوه بر افزایش دانش و آگاهی و بالابردن معلومات جامعه،از بیماریهایی چون آلزایمر،افسردگی،احساس پوچی و….جلوگیری می کند و در ضمن با اگاهی از جهان پیرامون باعث بالا رفتن امید به زندگی و آینده می گردد.
متاسفانه یکی از دلایل مشکلات عدیده ی فرهنگی از آسیب های اجتماعی تا اختلافات خانوادگی و عدم توان ایجاد ارتباطات صحیح، عدم انس مردم با مقوله ی مهم کتابخوانی ست.مطالعه فواید بسیاری در جهان امروز دارد که بعلت گستردگی موضوع فقط به یک مقوله ی آن خواهم پرداخت.     این مهم باعث افزایش دایره ی واژگان و شناخت عمیق و مدبرانه به جهان پیرامون و واقعیت های اجتمافی گردیده و از سطحی نگری و قضاوتها و پیش داوریهای عجولانه پیشگیری می کند،فرد کتابخوان با عمق و نگاه علمی،مسائل پیرامون را دیده و در مواجهه با مشکلات و واقعیتهای اجتماعی راهکارهای علمی و سودمندانه ارائه می دهد.
به طورکلی اگر خواهان جامعه ای ایده ال و مطلوب برای بهترزیستن فرزندان خود در نظر داریم، بهترین راه ترویج فرهنگ کتابخوانی است و بر مسئولین و متولیان امر واجب است راهکارهای سهل و آسانی برای دسترسی آحاد جامعه به کتاب و کتابخوانی در نظر گیرند. چرا که با مشکلات اقتصادی کنونی که مردم جامعه ی ما در فکر تامین نیازهای اولیه ی خود هستند، پرداختن به مقوله ی فرهنگ نیاز به تلاش بیشتر متولیان و سهل الوصول کردن دسترسی مردم به کتابخانه های عمومی و افزایش امید به آینده است.
در نظر گرفتن کتابخانه های عمومی و فرهنگ سراها در شهرهای کم تر برخوردار برای افزایش آگاهی طبقات پایین جامعه،توسعه ی فرهنگی را به دنبال دارد و ثمره ی آن به جامعه بازخواهد گشت.
 
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز