شما اینجا هستید
اجتماعی » کتابخانه کوچک بچه های محله ما

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، آموزش و توجه به رشد و آموزش و تعالی کودکان از مهم ارکان توسعه کشور تلقی می شود، لذا بیشتر سعی و تلاش دولتمردان بر این است که بهترین برنامه های آموزشی و تعلیمی و امکانات را برای کودکان و خانواده ها و نظام آموزشی مهیا نمایند. جالب است بدانید در زمان محاصره ۸۷۲ روزه شهر لنینگراد شوروی سابق در مقابل ارتش نازی، بالاترین آمار های مطالعه روزانه هم جهت بزرگسالان و خصوصا کودکان ثبت شده است، در آن شرایط سخت که حتی نان با جیره بندی مختصری توزیع می شد کتاب ماهی و ماهیگیر با تیراژ ۹۰ هزار نسخه برای کودکان نگارش و منتشر شده است. دکتر محسن رنانی در سال گذشته در بخشی از مطلب خود اشاره ای داشت مبنی بر: روشنفکران ما باید ماموریت خود را از سپهر سیاسی به سپهر اجتماعی تغییر جهت دهند و تغییر تدریجی جامعه‌ مدنی را هدف‌گیری کنند و البته در نگاه به جامعه مدنی، کودکان مقدمند. تغییر بزرگسالان بسیار دشوار، کُند و انرژی‌بر است)، یعنی اگر قرار است آینده کشور تغییر اساسی و بنیادین داشته باشد این مهم توسط کودکان امروز رقم خواهد خورد، نه سیاست مداران و دولتمردانی که ماحصل گذشته ای نه چندان موفق از لحاظ نظام آموزشی هستند.
در شرایط سخت این روزها که معیشت خانوارها خصوصا مناطق کم برخوردار به سختی می گذرد، و البته دولت هم برنامه جامع و پویا و خلاقانه ای جهت آموزش کودکان ندارد، لزوم توجه کنشگران اجتماعی و سازمان های مردمی و اجتماعی به تامین حداقل های آموزش کودکان بسیار ضروری و راهگشا خواهد بود. اهمیت مطالعه و ایجاد انگیزه های فراگیری در کودکان از اعم واجبات تلقی می شود، یکی از راهکاری های پیشنهادی نگارنده ایجاد کتابخانه های کوچک محله ای یا خیابانی در مناطق کم برخوردار برای کودکان و نوجوانان است، تا بتوان با تدوین برنامه هایی ساده و اجرایی جامعه هدف را تشویق به مطالعه نمود، این مطالعه قطعا می تواند زمینه ساز تغییر نگرش کودکان و راهگشایی برای آینده آن ها باشد. ایجاد کتابخانه محلی با جمع آوری ۲۰۰ الی ۳۰۰ کتاب میسر است، تهیه یک فایل کتابخانه ای فلزی شیشه خور که در یکی از نقاط امن محله مانند حیات یا درب یک منزل یا مغازه نصب شود می تواند شروع کار باشد. اگر با تدوین یه رویه واحد صحیح بتوان کار را شروع کرد،قطعا افراد خیر و البته نهادهای زیادی حمایت خواهند کرد، کافی است مثلا برای شروع یک سازمان مردم نهاد علاقمند به امور اجتماعی، فایل و کتاب ها را تهیه، در یک خیابان محله کم برخوردار جانمایی و با هماهنگی و همکاری افراد مشتاق محلی، در محل نصب و نگهداری آن را به خود  افراد محل واگذار نمایند.

در ابتدا جهت فرهنگ سازی می توان اهداف و رویه استفاده بچه ها در یک بنر ترسیم و کنار فایل کتابخانه نصب کرد، در بروشورهایی ساده و کوچک نوشت و در یک جلسه توجیهی در محل کودکان و خانواده ها را دعوت و توضیح داد بروشورها را توزیع کرد، که چگونه و چه زمان می توانند از کتاب ها استفاده و بعد در محل خود قرار دهند و خود مراقب کتابخانه خود باشند.

این رویه اشتراکی مطالعه البته می تواند موجب تقویت روحیه مشارکت اعضای محل، تغییر نگرش فرهنگی و اجتماعی خانوارها و ایجاد حس همکاری و کار گروهی شود و البته نتایج و ثمرات بلند مدت آن بسیار گهربارتر خواهد بود.

این ایده و مطلب خام و ساده نگارش و ارائه شده و قطعا اندیشمندان و دلسوزان حوزه اجتماعی می توانند با هم اندیشی موضوع را پخته تر و اجرایی تر نمایند، نگارنده جهت همفکری با دیگر مشتاقان جهت تدوین یک برنامه اجرایی و حتی اجرای پایلوت موضوع اعلام آمادگی می نماید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز