شما اینجا هستید
اجتماعی » باغ شهر، از ایده تا واقعیت

در واقع این گونه نیست که فقط دو راه انتخاب برای زندگی وجود داشته باشد – زندگی شهری یا زندگی روستایی -بلکه چه ‌بسا انتخاب سومی نیز امکان پذیر می باشد.که دارای مزایا ی فعالترین و پر تحرک ترین زندگی شهری با تمام زیبایی و لذت نواحی روستایی است.
امروزه جهان با بزرگترین نسبت جمعیت شهری در طول تاریخ مواجه می باشد بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کند و پیش بینی می شود تعداد جمعیت شهر نشین در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۶ میلیارد نفر برسد کاهش منابع طبیعی، انبوهی و ازدحام ترافیک و گسترش روز افزون شهرها تنها برخی از اثرات مخربی است که رشد بی رویه جمعیت و پراکندگی نامعقول آن بر محیط های طبیعی و فرهنگی جوامع می گذارد. پارک ها و جنگل ها و زمین های مرطوب در حال از بین رفتن هستند گیاهان و جانوران زمین های زراعی جای خود را به خانه ها فروشگاهها و بزرگراه‌ها می‌دهند.
شهرهای جهان حدود ۷۵ درصد انرژی مصرفی و نزدیک به ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده است به علت صنعتی شدن سریع و افزایش سریع حمل و نقل موتوری بسیاری از شهرها در کشورهای در حال توسعه بدترین آلودگی های هوای شهری را تجربه می کند که به طور چشمگیری سلامت انسانی را در وضعیت تهدید قرار داده است با توجه به مسائل فوق شهرها در خط مقدم ایجاد چالش های زیست محیطی قرار دارند که ایجاب می کند دولت ها،بخش عمومی و خصوصی ،افراد نگرش جدیدی را در زمینه نحوه ساماندهی فعالیت های اجتماعی و اقتصادی به بهترین شکل اتخاذ نماید این مسائل ایده ای را ترسیم می‌کنند که ما چگونه محیط مان به ویژه شهرها را بسازیم که بر مردم و سیاره زمین تاثیر گذار و سودمند باشیم
یکی از ابداعات بشر در اوایل قرن بیستم باغشهر بود که مکان زیست نیکوتری را روی زمین به او وعده داد.
جوهر اصلی ایده باغشهر آمیزش شهر با مناطق روستایی و ساختن خانه‌های تک‌خانواری محصور در باغ و باغچه‌هاست. در انگلستان ایده ساخت یک شهر کوچک در ناحیه‌ای روستایی (باترکیب مزیت‌های شهر و روستا، با صنایع متعلق به خود، توسعه کنترل‌شده، باغ‌های عمومی و خصوصی و مرکز فرهنگی طراحی‌شده)، برای نخستین بار باغشهر نامیده شد. این ایده را ابنزر هاوارد پیشنهاد کرد، کسی که در ۱۸۹۹م برای ساخت اولین باغشهر با نام لچ‌وُرث، موسسه باغشهر را نیز تأسیس نمود. او ایده احداث باغشهر را در ۱۸۹۸م با چاپ کتاب باغشهرهای فردا مطرح ساخت. هدف او ایجاد جنبش تراکم‌زدایی از مراکز شهری بزرگ و از طریق ایجاد روستا- شهرهایی با محیطی سالم‌تر بود.
باغشهرها، که ترکیبی از ویژگی‌های شهر و روستا را دربر داشتند. با کمربندهای سبز کشاورزی، اداری، تفریحی و دیگر فعالیت‌های تخصصی، از هم جدا می‌شدند. طرح باغشهر به صورت یک دایره که ۶ خیابان اصلی شعاعی آن را به ۶ بخش تقسیم می‌کرد، در نظر گرفته شده بود در مرکز دایره فضای مدور یک باغ عمومی قرار داشت که با ساختمان‌های عمومی احاطه شده بود. پس از محلات مسکونی، حلقه‌ای کم‌عرض از زمین‌ها برای کل تأسیسات صنعتی در نظر گرفته شده بود و همچنین کل شهر نیز در مزارع کشاورزی و باغ‌های میوه محصور بود. هوارد معتقد بود باغشهر تنها راه حل برای رهایی از تمرکز و ازدحام شهرهای بزرگ است که با کنترل رشد آن، اقماری کردن، توزیع مجدد و یکپارچگی سکونتگاه‌ها در داخل یک واحد بزرگ فضایی و عملکردی عملی می‌شود. او زوال شهرهای بزرگ را پیش‌بینی می‌کرد و از این رو آنها را منفور و مردود می‌دانست.

کوریتیبا برزیل
یکی از نمونه های موفق باغ شهر در جهان شهر کوریتیبا برزیل می باشد. ارتفاع شهر کوریتیبا در برزیل ۱۰۰۰ متر بالاتر از سطح آب های آزاد جهان است و به ندرت پیش می آید که سرمای سخت و بارش برف در آن روی دهد. برخی می گویند که کوریتیبا اولین شهر پایدار در جهان است.شهری که امروز ۱٫۷ میلیون نفر جمعیت دارد تا ۴۰ سال پیش یک شهر کوچک و زراعی بوده است. در سال ۱۹۷۱ شهردار وقت شهر جیم لرنر تصمیمی گرفت که آغاز تحولات شهر شد. شهر کوریتیبا در برزیل به خاطر موقعیت جغرافیی که در آن ساخته شده منطقه ای سیل خیز است و این مشگلی است که مردم همواره با آن مواجه می شوند. لرنر تلاش کرد تا راه حلی برای این مسئله پیدا کند. اما تصمیم هوشمندانه او چه بود؟ او تصمیم گرفت به جای اینکه هزینه های هنگفتی را برای مهندسی کردن راه و یا بستن سد سر راه این آب ها خرج کند ، یک کمربندی سبز وسیع دور تا دور شهر بکشد.
بدین گونه او نه تنها مشگل سیل را حل می کرد و مردم شهر را از این دردسر همیشگی نجات می داد بلکه فضای سبزی فوق العاده نیز شکل می گرفت که انسان ها و انواع و اقسام موجودات می توانستند از آن استفاده کنند.به خاطر این طرح اجرایی امروز برای هر کسی که در شهر کوریتیبا در برزیل زندگی می کند ۵۰ متر زمین سبز وجود دارد و این چیزی بیشتر از استانداردهای جهانی است و این در حالی است که طی کم تر از ۲۰ سال جمعیت شهر افزایش فوق العاده را شاهد بوده و تبدیل به هشتمین شهر پرجمعیت کشور برزیل شده است.

مزایای باغشهرها نسبت به شهرهای معمولی:
با توجه به بار محیط زیستی مستتر در مفهوم و اصطلاح باغشهر، این مفهوم یا صفت را می‌توان درباره شهرهایی که ویژگی‌هایی زیر را دارند، به کار برد:
جمعیت کم؛ تراکم ساختمانی پائین؛ عملکرد کلیه خیابان‌ها و شبکه‌های دسترسی، مانند نواری سبز؛
عدم غلبه نسبت سطح اشغال توده ساختمانی بر فضاهای باز و سبز؛ احاطه شهر با کمربند سبز و اختصاص حداقل یک سوم بافت شهری به فضاهای سبز عمومی و خصوصی؛ توجه لازم به فضاهای سبز داخل محوطه‌ها در طراحی ساختمان‌ها؛ مصون بودن از انواع آلودگی‌های صنعتی؛ سازگاری ویژگی‌های فرم شهر و نقش اقتصادی آن با ویژگی‌های طبیعی؛ وفور دسترسی به تفرجگاه‌های طبیعی شهر برای گذران اوقات فراغت ساکنان؛
پایداری توسعه شهر و محفوظ بودن چشم‌اندازهای طبیعی، اراضی کشاورزی، باغ‌ها و منابع طبیعی.
بدین ترتیب، مفهوم باغشهر مترادف است با سازگاری، تعادل و همزیستی محیط انسان‌ساخت و محیط طبیعی که هدف آن فراهم ساختن سکونتگاه‌های سالم‌تر برای زیستن است. گاهی از باغشهر به عنوان یک آرمانشهر یاد می‌شود.

روند تاریخی باغشهر ها در ایران :
نظر به اینکه شهر های ایرانی همیشه در معرض خطرات اقلیمی مانند سیلاب های فصلی کمبود آب و یا حتی هوای گرم و خشک بوده اند اما همیشه ایرانیان توانسته اند بر مشکلات فائق آمده ، شرایط اقلیمی نامطلوب را در اختیار خود گرفته و به شرایط بهتری تبدیل کند از نمونه های این مورد می توان به وجود نوار سبزی از باغ ها و مزارع در گرداگرد شهر ها اشاره کرد .
بررسی اسناد تاریخی نشان می‌دهد که باغشهر ایرانی در طول تاریخ توسعه یافته و در دوران صفوی در شهرهایی نظیر قزوین و اصفهان به اوج خود رسیده است ،از دیگر باغشهرهای ایرانی می توان به باغ شهر هایی در شیراز ، طبس و میبد اشاره کرد.
در سال ۱۳۸۷ سرپرست وزارت کشور از تامین مسکن به شکل ویلا در اطراف شهرها(باغ شهر )خبرداد در همان زمان شورای عالی مسکن تصویب نمود که اولین باغ شهر کشور در تهران کلید بخورد و بر این اساس پیشنهاد گردید زمین‌های دولتی در مناطق لواسان و دماوند در قالب باغ شهر به مزایده گذاشته شود مهمترین هدفی که از احداث باغ شهر ها از طرف دولت وقت بیان شد خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن به سمت این پروژه‌ها بود تا بدین طریق سوداگری در بازار مسکن به نفع تقاضای واقعی از بین برود.(روزنامه دنیای اقتصاد)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ در مراسم آغاز احداث بزرگ‌ترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی در جنوب تهران، با توصیه مؤکد به دولت و مجلس برای در اولویت قرار دادن مسائل محیط زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه‌ریزی‌ها، از طرح باغ شهرها اظهار نگرانی جدی کردند و افزودند: این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.
با این حال محمود احمدی نژاد ریس جمهور دولت دهم در سال ۱۳۹۰ از طرح جدید دولت برای ساخت مسکن ویلایی خبر داد که بر طبق آن به هر خانواده ایرانی زمینی ۱۰۰۰ متری به رایگان برای ساخت خانه و احداث باغ میوه داده می شود. وی با محاسبه کل اراضی کشور و تقسیم آن به بخش‌های مختلف زمین‌های قابل استفاده و همچنین زمین‌های قابل کشت، گفت: حدود ۳۰ میلیون هکتار زمین برای احداث مسکن باقی می‌ماند که اگر از این میزان دو میلیون هکتار به خانوارها اختصاص یابد می توان به هر خانوار هزار متر زمین رایگان داد تا آنها یک واحد ۱۰۰ متری در سه طبقه احداث و الباقی زمین را به باغ تبدیل کنند.
وی با اشاره به طرح ۲۰۰ هزار هکتار فضای سبز در حومه تهران گفت:‌ با اجرای طرح خانه ویلایی برای ایرانیان می‌توانیم به یکباره با مشارکت خود مردم و بدون هزینه هنگفت جهت احداث و نگهداری فضای سبز آنچنانی ، دو میلیون هکتار فضای سبز شهری به وجود آوریم. احمدی نژاد دلایل خود را از این واگذاری کیفیت بالاتر زندگی ، ارزانتر بودن این سبک از زندگی نسبت به آپارتمان نشینی و عدم اجازه استفاده از شرایط ناعادلانه سودجویان بیان کرد وگفت: این طرح در حال نهایی شدن است و تعاونی‌ها نیز خود را برای مشارکت در این طرح آماده کنند.(سایت تحلیلی خبری عصر ایران)
محمد تقی رهبر نماینده مردم اصفهان در مجلس و امام جمعه این شهر در گفتگو با خبرنگار «فردا» با بیان این جمله که «طرح رییس جمهور در حد یک شعار است» می‌گوید: دادن ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانواده ایرانی، طرح‌ ایده الی است که فقط در ذهن جای دارد و در میدان عمل نمی‌تواند وجود خارجی داشته باشد چرا که ما آنقدر زمین و آب نداریم که بتوانیم به خانواده‌های ایرانی اختصاص دهیم.
پرویز سروری عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم در رابطه با طرح سال گذشته رییس جمهور تحت عنوان باغ شهر‌ها اشاره کرد و گفت: از طرح رئیس جمهور اطلاع دقیقی در دست نیست و اشتراکات طرح باغ ویلا‌ها با باغ شهر‌ها هنوز مشخص نیست.
داوود محمد جانی عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس : طرح باغ ویلا‌ها را مغایر با سیاستهای کلی نظام می‌داند و تاکید به حذف طرح باغ شهر‌ها داشتند و اگر منظور احمدی نِژاد مجددا اجرای‌‌ همان طرح باغ شهر‌ها اما با تغییر نام به باغ ویلا‌ها است با سیاست‌های مقام معظم رهبری مغایرت دارد. وی با بیان آنکه بد نیست مردم به جای آپارتمان در ویلا‌ها زندگی کنند ادامه داد: اظهار نظرات تیم کار‌شناسی رییس جمهور باید شنیده و مشخص شود که توان عملیاتی این وعده احمدی‌نژاد در چه حد است.
علی اکبر آقایی رییس کمیسیون عمران مجلس ، با بیان آنکه دولت صاحب چنین منابعی برای اجرایی کردن طرح خود نیست می‌گوید: دولت برای اجرای این طرح باید زمین بخرد که بر این اساس باید منابع و اعتبار این طرح در بودجه امسال پیش بینی می‌شد.
وی با تاکید بر آنکه این طرح مستلزم خرید زمین و تامین اعتبار است، ادامه می‌دهد: در کجای مجلس چنین مصوبه‌ای برای تامین اعتبار طرح رییس جمهور وجود داشت و این طرح‌ها حتما باید در بودجه سالانه تعریف شود و بعد وعده آن به مردم داده شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن از توقف طرح احداث باغ شهرها خبر داد وگفت: ایجاد باغ شهرها که از سوی دولت به بنیاد مسکن واگذار شده بود به دلیل برخی ابهامات از سوی مجلس متوقف شده است، وی اضافه کرد: چون مصوبه دولت برای احداث باغ شهرها با یک سری ابهامات حقوقی از سوی مجلس روبرو و اعلام شد مغایرتهایی با قوانین دائمی دارد. این کار درحال حاضر متوقف شده است. شاملو گفت: چنانچه از طرح ایجاد باغ شهر رفع مغایرت و مصوبه جدیدی برای آن صادر شود در آن چارچوب ما کار انجام خواهیم داد.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در گفتگو با بنا نیوزبا تشریح جزئیات جدید از طرح «باغ‌شهر» اعلام کرد: بعد از تهیه‌ شیوه‌نامه ایجاد باغ‌شهر، مطالعاتی در سطح استان‌ها برای شناسایی و مکان‌یابی زمین‌هایی که قابلیت احداث خانه‌باغ‌ها را داشته باشند، انجام شد و لیستی از این زمین‌ها به دبیرخانه شورا نیز ارسال شده، اما اقدام عملیاتی هنوز آغاز نشده است. میرمحمد غراوی هدف دولت از پیگیری طرح «باغ‌شهر» را علاوه بر تامین مسکن و افزایش فعالیت‌های کشاورزی، مراقبت از اراضی ملی در مقابل تصرفات غیرقانونی عنوان کرد.
وی افزود طرح احداث باغ‌شهر در مجاورت شهرهای کشور که ۵ ماه پیش رییس‌جمهور (تیرماه سال ۱۳۹۰)اجرای آن را با اعلام «تصمیم برای واگذاری زمین در قطعات ۱۰۰۰ مترمربعی به هر خانوار» وعده داد، هم‌اکنون به پایان مرحله مطالعاتی رسیده و در انتظار یک «دستور» برای اجرا قرار دارد.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با توضیح بیشتر در این باره، تصریح کرد: دولت در طرح «باغ‌شهر» سه هدف را توام دنبال می‌کند. واگذاری زمین‌های دولتی برای ساخت خانه‌باغ از یک‌سو باعث مراقبت اراضی ملی در مقابل تصرف گروه‌های سودجو و زمین‌خوار می‌شود و از سوی دیگر به دلیل تامین مسکن خانوارها ،با انجام فعالیت‌های کشاورزی روی این زمین‌ها، ارزش‌افزوده نصیب زمین‌های دولتی می‌شود که همه این موارد به عنوان نقاط قوت طرح «باغ‌شهر» قابل دفاع است.
علی رغم تمامی مخالفتها، تهیه شیوه نامه ایجاد باغ شهر طرح تفصیلی باغ شهر «شیدا» در چهارمحال وبختیاری در سال ۱۳۹۱تصویب شد به گفته مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ، کلیات طرح تفصیلی باغ شهر «شیدا» به تصویب کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی این استان رسیده است . و عملیات اجرایی به زودی آغاز می شود.

سرانجام باغشهرها:
پس از دولتهای نهم و دهم در فاصله سالهای بین ۱۳۹۴ تا کنون باغشهر های زیادی بدستور مقامات قضایی و یا مسولین دولتی بدلیل شکایتهای مردمی با مجوز تخریب روبرو شده اند که درذیل به تعدادی از انها اشاره می شود. رئیس امور اراضی کشور در شهریور ماه ۱۳۹۴با اعلام این خبر که به زودی تخریب باغ شهرها در فارس آغاز می شود افزود: تمامی افراد حقیقی و حقوقی که به بهانه کار کشاورزی و باغداری زمینی تحویل گرفته اند موظفند آن را به حالت اولیه اعم از باغ و مزرعه درآورند. وی با تاکید بر این که هیچ یک از باغ شهرهای فارس مجوز شورای عالی شهرسازی و یا مجوز تغییر کاربری از جهاد کشاورزی ندارد افزود: تمامی این باغ شهرها غیر قانونی هستند و به زودی کار تخریب ساختمان ها و دیواره های اطراف این باغ شهرها با هدف یکپارچه سازی اراضی آغاز می شود.افشار بیان داشت: ساخت تمامی این باغ شهرها تخلف است و ساخت و ساز آن عدول از قانون می باشد که برای این اقدامات تشکیلات مربوط باید پاسخگو باشند.
در شیرازمدیر جهاد کشاورزی این شهرستان در ابان سال ۱۳۹۵ از صدور حکم قلع و قمع برای ۴۰۰ باغشهر در شیراز خبر داد. مجید اختری با بیان اینکه حتی یک قطعه باغشهر مجاز در شیراز وجود ندارد، افزود: تمامی باغشهرهای شیراز غیرمجاز هستند و هیچ قطعه باغی تحت عنوان باغشهر به صورت مجاز در شیراز نداریم.
وی بیان داشت: متاسفانه سودجویان در شیراز بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی که بخش عمده ای از آن، اراضی مرغوب و درجه یک بوده را از تولید خارج کرده و آن را فدای نیت سودجویانه خود نموده اند.
در مهرماه ۱۳۹۷ روابط عمومی دادگستری استان زنجان، حجت‌الاسلام حسن مظفری در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال اظهار کرد: از مهمترین معضلات استان در حوزه حفظ حقوق بیت‌المال موضوع باغ‌شهرها؛ چاه‌های غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم مدیریت مبلمان شهری است.به دنبال آن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از تخریب باغشهرهای غیر مجاز در زنجان خبر داد و گفت: بر اساس قانون باید باغ شهرهایی که ساخت‌وساز غیرقانونی دارند با صدور مجوز دستگاه قضا تخریب شود.تاراسی ابراز کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نظارت محسوس و نامحسوس از باغ شهرها دارد.

نتیجه گیری:
چرا علیرغم موفقیت‌های بسیار در جهان در راه اندازی باغ شهر ها و رسیدن به نتایج آرمانی آن – زندگی پویا و پر جنب و جوش شهری همراه با سادگی و زیبایی های زندگی روستایی- ما نتوانسته ایم با تغییر الگوی شهرسازی به سمت استانداردسازی برنامه ریزی شهری با استفاده از الگوی باغشهر برویم؟ آیا امکانات زیر ساختی ما اجازه چنین تغییر نگرشی را به ما نمی دهد ؟آیا با فروش زمینهای کشاورزی اطراف شهر ها می‌توان به اهداف آرمانی باغشهر دست یافت؟ آیا اساساً در کشورما زمینه برای ایجاد چنین شهرهایی مهیا می باشد ؟
پیشتر گفته شد جمعیت کم، تراکم ساختمانی پایین، توجه به فضای سبز محوطه های داخلی ساختمان ها وفور دسترسی به تفریحگاه های طبیعی شهر مفهوم پایداری توسعه شهر، محفوظ ماندن چشم اندازهای طبیعی اراضی کشاورزی و باغ ها و منابع طبیعی از دستاوردهای باغ شهر ها به حساب می آیند . پس سوال پیش رو این است که چرا با وجود چنین مزایایی ماخلفتهای بسیار جدی با این طرح صورت گرفته است؟
هاوارد معتقد به ایجاد باغشهرهایی در اطراف شهرهای بزرگ بود، به گونه ای که جمعیت و صنعت از این شهرها خارج گردند. به عبارت دیگر، هاوارد به انتقال صنایع برای انتقال محل سکونت عقیده داشت. با بررسی وضعیت شهرهای جدید در کشور، میتوان بیان نمود که برنامه ای جامع برای انتقال صنایع از مادرشهرها به شهرهای جدید صورت نپذیرفته است.
در چنین حالتی، تحقق پذیری جمعیت شهرهای جدید دشوار و یا غیر ممکن می گردد و اگر هم تحقق پذیری جمعیت صورت پذیرد، شهر جدید به یک شهر خوابگاهی با مسافرتهای روزانه به قصد رفت و برگشت به محل کار ویا محلی برای گذراندن تعطیلات تبدیل میشود، که با توجه به فاصله میان شهر جدید و مادرشهر، افزایش هزینه ها و هدر رفتن زمان برای ساکنان این شهرها را به دنبال خواهد داشت.پس بنابراین دولت می باست قبل ازشروع فاز اجرایی باغشهر ها و قبل از واگذاری زمین‌، فکر اشتغال ساکنان آنجا باشد و قبل از آن زمین‌هایی را انتخاب کند که امکان خدمات‌رسانی به آنها وجود داشته باشد.
از طرفی تغییر الگوی شهرسازی به سمت استفاده کردن از زمین ها و باغستان های حومه شهرها و احداث باغ شهرهای تشکیل شده از واحد های ویلایی با توجه به شرایط کشورمان در مورد کمبود مسکن، آسیب دیدن زمین های کشاورزی ، تنفس گاه های حومه شهرها ، سوء استفاده برخی افراد و گروه های زمین خواری نگرانی های گسترده ای را موجب می شود.
با خارج شدن اراضی کشاورزی از چرخه تولید و ورود آن به چرخه تجارت، امکان تولید محصول در این اراضی وجود ندارد و آب و دیگر نهاده هایی که میتوانست صرف تولید محصولات کشاورزی برای تامین امنیت غذایی مردم شود، صرف اموری می شود که فقط جنبه تفریحی برای مردم دارد و صاحبان باغشهرها در ایران فقط برای تفریح پایان هفته از آن استفاده می کنند.
در ساخت باغشهرها متاسفانه سوداگران اراضی کشاورزی به بهای اندکی از کشاورزان خریداری شده و پس از اندکی تغییرات هر هکتار را دهها برابربه خریداران باغشهرهافروخته اند و به دلیل آنکه خریداران باغشهر، باغدار و کشاورز نیستند و این قطعات را با هدف تولید محصول و کار اقتصادی نخریده اند و تنها به جنبه تفریحی آن نگاه می کنند، هیچ اقدام فنی برای نگهداری از درختان کاشته شده در قطعات مذکور نکرده و به همین دلیل این باغشهرها تبدیل به کانون آفات شده اند.
احداث شهرهای جدید یکی از راههای پر هزینه به منظور کاهش مشکلات شهرهای بزرگ کشور بوده است. امید است در سالهای آینده، بدون بررسی سایر راههای کاهش مسائل و مشکلات شهرهای بزرگ و بدون در نظر گرفتن ظرفیتهای نهایی توسعه آن شهرها، اقدام به ایجاد شهرهای جدید دیگر نشود. اما ضعف ها و مشکلات شهرهای جدید و عدم موفقیت آنها، نباید منجر به فراموشی شهرهای جدید احداث شده در کشور گردد و سرمایه هایی که در راه انجام این سیاست تاکنون مصرف شده نادیده گرفته شود.

منابع و ماخذ:
دیدگاههای نو در جغرافیای شهری – دکترحسین شکوئی
اصول و مبانی برنامه ریزی شهری- دکتر رسول قربانی
نگرشی بر الگوهای نوین آمایش شهری – دکتر رسول قربانی و همکاران
آسیب شناسی شهرهای جدید در ایران – دکتر حسین حاتمی نژاد و همکاران
خبرگزاریهای خبرآنلاین- مشرق نیوز-فردانیوز- خبر جنوب- دنیای اقتصاد – بنا نیوز

پیوند ایرانیان. شماره ۸۱ . بهمن ۹۸

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز