شما اینجا هستید
اجتماعی » نظرخواهی از انجمن آسم و آلرژی آمریکا درباره کنوکارپوس‌های اهواز

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تاثیر مستقیم آلودگی‌های نفتی بر سلامت و نقش این آلودگی‌ها در بروز تنگی نفس در خوزستانی‌ها، گفت: طبق تحقیقات دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز روی برگ گیاه کنوکارپوس، هیچگونه ترکیبات سمی در این گیاه وجود ندارد.

دکتر مهرانگیز چهرازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح گزینه آلرژی‌زایی درختان کنوکارپوس اهواز و متهم شدن این گیاه به عنوان عامل تنگی‌نفس خوزستانی‌ها، اظهار کرد:
در خصوص بروز آسم و بیماری‌های تنفسی در پی باران‌های پاییزی، انجمن آلرژی ایران با انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی آمریکا مشورت کرده است و این انجمن هم عنوان کرده که هنوز پژوهش‌های مستدل و مستندی دال بر آلرژی‌زا بودن کنوکارپوس در سایر مناطق دنیا وجود ندارد و به نظر می‌رسد گرده‌های علفزارها و قارچ‌ها، عامل مهم‌تری در شیوع بیماری‌های تنفسی به دنبال باران در مناطق گرم و پر گرد و غبار باشند.
وی افزود: در پاسخ این مشورت و طبق نظر انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی آمریکا، قطع و هرس درختان کنوکارپوس برای جلوگیری از شیوع آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی منطقی به نظر نمی‌رسد و بیشتر باید بر آموزش‌های بهداشتی و فردی مانند استفاده از ماسک، بسته نگه داشتن در و پنجره‌ها، استفاده منظم از داروها و کمتر بیرون رفتن افراد بیمار از منزل در روزهای آلوده تاکید کرد.
عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه فرضیه آلرژی‌زایی ارتباطی با گیاه کنوکارپوس ندارد، تصریح کرد: در هیچ مقاله‌ای از حساسیت‌زایی این درخت صحبت نشده است.
چهرازی با بیان اینکه در خوزستان از فروردین‌ماه تا آبان‌ماه تقریبا بارندگی وجود ندارد و هوا آلوده است، گفت: با توجه به آلودگی‌های موجود در هوای اهواز به ویژه آلودگی‌های نفتی، آلودگی‌های ناشی از فعالیت صنایع فولاد و آلودگی‌های سوزاندن مزارع نیشکر و دیگر محصولات کشاورزی؛ در پی نخستین بارندگی‌های پاییزی، وارونگی هوا رخ می‌دهد و احتمال می‌رود که این موضوع، عامل تنگی نفس مردم خوزستان باشد.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که در بارندگی‌های بعدی به دلیل اینکه هوا از آلایندگی‌ها پاک شده است، دیگر شاهد مراجعات بیماران تنفسی به مراکز درمانی نیستیم.
عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: طبق تحقیقات دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز روی برگ گیاه کنوکارپوس، هیچگونه ترکیبات سمی در این گیاه وجود ندارد.
چهرازی با اشاره به تاثیر مستقیم آلودگی‌های نفتی بر سلامت مردم اهواز بیان کرد:
اگر توجه شود می‌بینید در مسیر منطقه “غیزانیه” اهواز که فلرهای نفتی می‌سوزند، تابلوی “توقف ممنوع” نصب شده است. اگر کسی در این مسیر برای ساعاتی توقف کند، دچار مسمومیت می‌شود، بنابراین این گازها سمی هستند. با انتشار  این گازهای سمی شاهد آلودگی‌های زیادی در هوای اهواز هستیم و این آلودگی‌ها در تنگی نفس مردم خوزستان تاثیرگذار هستند.
وی گفت:
متهم کردن گیاه کنوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس خوزستانی‌ها، بدون کار علمی و مشورت با صاحبنظران انجام شده است. با اینکه امسال ۹۵ درصد درختان کنوکارپوس هرس شدند اما همچنان تعداد زیادی از خوزستانی‌ها به ویژه شهروندان اهوازی دچار مشکل تنفسی شده‌اند، بنابراین مشخص است که هرس کنوکارپوس مورد نیاز نیست.
عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: با هرس یا قطع درختان کنوکارپوس اهواز، سرانه فضای سبز بسیار کمتر می‌شود و کیفیت هوا نیز کاهش می‌یابد که این موضوع با سلامت شهروندان در ارتباط است بنابراین باید از این اقدام جلوگیری شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز