مسعود بختیاری هیچ گاه ازدواج نکرد و پس از بازنشستگی در سال ۱۳۷۹ به جمع خانواده ی خواهرش در کرج پیوست و از حضور در جمع ها و مجلس های هنری دوری می جست.
سواران جلوی ِچشمِ جانِ آعلی یار تاختند: «مر او بی؟ مر او بی؟ خدا ایدونه جنگ برنو بی!» صدای ترانهی«مرجنگه» بر شانهی بلند کوههای بختیاری جا خوش می کند.
فیلم کوتاهی که درگروه هنروتجربه اکران می شود و ممکن است فقط پنج نفز مخاطب داشته باشد نباید مدیران هنروتجربه را دلسرد کند، چرا که این پنج نفر به مراتب با آگاهی بیشتر از مخاطب عام، دیدن این فیلم ها را انتخاب کرده اند.
ما امروز با کمی گذشته پژوهی می توانیم دریابیم که شفیانی و هوشنگ چالنگی اولین سرحلقه های جریان روشنفکری ادبی به معنای مدرن آن در مسجدسلیمان بوده اند. یکی در شعر و دیگری در داستان نویسی .
این منوچهر شفیانی و بهرام حیدری اند که نمادهای مسلم و غیرقابل انکار داستان نویس اقلیمی ـ بومی در زادبوم بختیاری به طور خاص و به طور عام در کل ایران به شمار می آیند
نویسنده ای که در جوانی چنین داستانی خلق کرده؛ داستانی که در زبان و جغرافیا چنان تمایزی دارد که می توان آن را از میان داستان های دیگر بازشناخت، چرا زود ازمیان ما می رود و زبان ما از حضور او محروم می ماند ؟ برای روان او آمرزشی بخواهیم.
درختی در بهار نخستین سال ثمر آوردن که با چه مایه از دقت و وسواس ، شیرۀ زمین را می مکید تا عصارۀ حیات را به شکوفه هایی که می بایست میوه های پر آبی شوند برساند .
شفیانی در سراسر "قرعه آخر" ماجراجویانه نوعی نوستالژی را بازسازی کرده است در بستر روستانگاری و به آفرینش نوعی داستان زادبوم محور همت گماشته با راوی اول شخصی که همه چیز را می داند و با دانایی روایتیِ مستند را به پیش می راند.
تنوع قوميت ها در خوزستان واقعيتي است كه وجود دارد و اين تنوع بالاي قوميتي در استان در كل كشور مثال زدني است و كمتر استاني را در ايران وجود دارد كه چنين تركيبي را در خود جاي داده باشد. اتفاقاً در دنياي مدرن امروز تنوع فرهنگي حاصل از قوميت ها را بعنوان نقطه قوت تلقي مي نمايند.
هرچه که داخل آن کتاب باشد، نشانهای از این است که وظیفه تفکر، یک کار جدی است. با در دست داشتن یک کتاب، فکر کردن ما به طراحی شهری، آینده ازدواج، روانشناسی کودک یا تفاوت درآمد در کشورهای در حال توسعه، دیگر چندان عجیب به نظر نمیرسد. تشویق میشویم که افکارمان را با شواهدی که در اندیشههای توسعه یافته فرد دیگری پیدا شده، دنبال کنیم.
تلاش نگارنده بر آن بوده که آزادانه محتوای دل خویش را بنویسد و چه نیکو قلمی که اسیر فرم نشده است، آنچنان محتوای قوی و هوشمندانه بوده که سبب آفرینش و شکل دهی قابل قبول و جذاب اثر شده است.
یکی از روشن بین ترین و پرنفوذترین روسای ایل بختیاری به قطع یقین سردار اسعد بختیاری (علیقلی خان) فرزندسوم حسینقلی خان ایلخانی بختیاری بود که بدلیل قتل پدرش توسط ظل السلطان و حبس بلندمدت خود و برادرش (اسفندیارخان، سرداراسعداول پدربزرگ ملکه ثریا اسفندیاری) در اصفهان، دل پردردی از استبداد سیاه قاجار داشت.
روزی در میانه هجدهسالگی شبیه ما بود. شبیه ما آدمهای معمولی این روزها و نه حتی آدمهای نسلِ خودش. میتوانست خوش باشد و بیخیالِ همهچیز رشد کند و به پول و شهرت و هر چیزی که میخواست، برسد.
آتشی هرگاه که لازم میدیده است در تبیین و معرفی موج ناب مطالبی در مجلّهی تماشا نوشته است. برنوشتی او بر نخستین شعرهای آریاپور، میتواند در حکم اعلامیّهی حضور شعر ناب باشد.
نخستین شاعران موج ناب از مسجدسلیمان برآمدند. شهر، اگرچه رونق گذشته را نداشت، اما حامل میراث فرهنگی و اجتماعی پیشتازی بود که نسل پیشین به دست آورده بود. آریا آریاپور، سیدعلی صالحی، یارمحمّد اسدپور، هرمز علیپور و سیروس رادمنش نخستین شاعران موج ناب در آنجا بالیدند
اگر از خیل عظیم كاربران شبکه های نظر سنجی شود به راحتی قابل رویت است كه طی این سال ها فرهنگ استفاده از این شبك ها بهتر شده و مطالب مفید بیشتری ارائه می شود و در بعضی موارد سیستم های خودسانسوری و خود نگهدار حاكم شده كه در پی حفظ مطالب مفید و ارزش ها و اشاعه آنان می باشند.