شما اینجا هستید
سیاسی » سردار اسعد بختیاری، مردی برای تمام فصول!

غفور قلی پور:
هر کس می تواند تاریخ ساز باشد ،امّا فقط یک انسان بزرگ می تواند آن را رقم زند.
یکم آبان سالروز درگذشت علی قلی خان سردار اسعد بختیاری است. مردی که انقلاب مشروطه ایران با حضور کسانی چون او معنا و مفهوم پیدا می کند.
شناخت تاریخ و آگاهی از فراز و فرودهای یک جامعه، همواره چراغ راهی برای آینده و آیندگان است.
ابوالفضل بیهقی تاریخ خود، با دستی لرزان از خداوند خواسته به وی کمک نماید تا رسم بی طرفی و امانت داری در بیان وقایع را رعایت کند، چرا که اعمال سلیقه در شرح یک رویداد، امری غیر اخلاقی است. سردار اسعد و خانواده اش در دوران قجری طعم تلخ زندان ، شکنجه و قتل را دیده و پا به پای دیگر فرزندان ایران، در بهار مبارزه با استبداد حضور مستمر داشته اند. علیرغم دیدگاههای متفاوت و بی مهری هایی که در مورد شخصیت ومبارزات سردار اسعد گفته شده تا نقش او را کمرنگ و به تدریج حذف کنند، وی به عنوان یکی از نامداران دفاع از مشروطه، قانوانگرایی و  میهن دوستی در تاریخ معاصر ایران است.
مبارزات سردار اسعد با ایجاد حلقه روشنفکری در پاریس آغاز می شود. مخبرالسلطنه هدایت می نویسد: ” شاخص میان ایرانیان، علی ‌قلی‌ خان سردار اسعد است. گاهی به منزل او می‌روم… غالباً اشخاص، سر سفره او حاضر می‌شوند. جمعی دور او را گرفته‌ و از وی می خواهند به ایران رفته، رهبری نهضت را به عهده بگیرد. اما او گله می‌کند، که: تنها است! ”
پس از ورود به ایران با ایجاد اتحاد درون گروهی میان بختیاری ها و عقد پیمان اخوت با دیگر ایلات، مقدمات بزرگترین حرکت تاریخ معاصر را فراهم می کند که حاصل آن فتح تهران و پیروزی مشروطیت است.
سردار اسعد همواره حامی پیشرفت فرهنگ و تمدن بوده و علاوه بر تالیف کتاب، دست به ترجمه آثار روز دنیا به زبان فارسی هم  زده است.
این سردار ملی گرای زاهد پیشه، پس ایجاد ثبات نسبی و حاکمیت قانون نشان داد که تشنه قدرت نیست و مجدد راهی اروپا می شود و سپس به خواست مکرر مردم و رجال آن روزگار به ایران برمی گردد.
پس از پیروزی مشروطه سردار اسعد مدتی نایب السلطنه وزیر و نماینده مجلس ملی گردید و حتی به روایت تاریخ به وی پیشنهاد شاه ایران شد،اما به دلیل روحیه آزادی خواهی و پرهیز از اختلاف و پایبندی به اصول مشروطه نپدیرفت.
با اینکه زمان زیادی از انقلاب مشروطه نمی گذرد،اتفاق نظر چندانی درباره بسیاری از مسایل آن وجود نداشته و تاریخ نویسان نیز رسم امانت را رعایت نکرده اند. به عنوان مثال در یک موضوع مشخص و روشن مثل فتح تهران، قیام بختیاری ها را شورش و در همان بازه زمانی،  انتقام جویی شخصی دیگر گروه ها رابه عنوان قیام ملی یاد می کنند.
در میان سران مشروطه ایران کمتر شخصیت چند بعدی همچون سردار اسعد یافت می شود که در عین حال که طبیعتی ضد جنگ و آرام داشت، سرباز جان بر کف و آماده به خدمت وطن بود، در عین حال که به زندگی در ایل و کوه های سر به فلک کشیده بختیاری عشق می ورزید، روشن فکری جهاندیده و آگاه به مسایل روز و نویسنده و مترجمی تاثیرگذار نیز بوده است.
کوشش وی در ایجاد مدارس و اختصاص حقوق و مقرری دولتی خودجهت کمک به توسعه آموزش از دیگر زوایای زندگی این مرد بزرگ است.
آنچه که در روایت از انقلاب مشروطه نادیده گرفته شده نقش همه افراد و میزان سهم آنها در این رویداد بزرگ در تاریخ ایران است.
بی انصافی است که گروهی تلاش دارند نقش او را کمرنگ جلوه داده و این فرزند شایسته ایران را وابسته به بیگانگان معرفی کنند.
سردار اسعد و دیگر بزرگان انقلاب مشروطه کورسوی امیدی در جامعه ی بیسواد، ناآگاه و تاریک فکر عصر قجری بودندکه باید به نسل جوان شناسانده شوند.
آنچه مسلم است ایران امروز حاصل تلاش یک فرد یا گروه نیست، بلکه همه اقوام و فرزندان این مرز و بوم در سربلندی و حفظ ‌هویت ایرانی نقش داشته و خواهند داشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز