شما اینجا هستید
سیاسی » انقلاب مشروطه، دستاوردِ چند نسل روشنفکری!

چهارده امردادماه  روز مهمی در تاریخ سیاسی _اجتماعی ما ایرانی ها است.   روزی که مبارزات قانون خواهی و ضد استبداد و استعمار به پیروزی رسید و مظفرالدین شاه قاجار را مجبور به صدور فرمان مشروطه کرد. اگرچه اختلاف نظر درباره ریشه ها و دستاوردهای ان همچنان محل مناقشه بین جریانهای فکری ایران است اما حداقل دستاورد آن این بود که  تقریبن تمام دولت های پس از مشروطه حتی به ظاهر، خود را ملزم به رعایت اصول مشروطه و رای ونظر می دانستند.
تغییر جایگاه انسان ایرانی از رعیت به شهروند ، محدود و مشروط کردن حدود اختیارات پادشاه و حاکمیت، ترقی جایگاه مردم و پذیرش زمینی بودن حکومت قاجار و ایجاد اعتماد به نفس در بیان مطالبات عمومی از مهمترین دستاوردهای این جنبش مردمی و ترقیخواه بود.
 مشروطه اما از آنجا آسیب دید که زمینه های بسط، توسعه و نهادینه شدن آن بدلیل فقر و بیسوادی مفرط و بطور کلی عقب ماندگیهای ناشی از بی کفایتی دوران قاجار فراهم نبود.
انقلاب مشروطه دستاورد چند نسل از روشنفکران و وطن دوستان و عاشقان آشنا و نا اشنای  ایرانی است که بر اندیشه های ضد استبدادی و ضد استعماری خود اصرار ورزید و در این راه جان خود را نیز فدا کردند.
  گرامی باد یاد نام همه کسانی که دغدغه پیشرفت و ترقی این کشور را داشته و دارند.
 
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز