شما اینجا هستید

به میزبانی پیوند ایرانیان، نشستی در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۹ با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت شهرکهای صنعتی برگزار شد که در این جلسه، به صورت مشروح به مسئل مختلف اقتصادی و عملکرد این شرکت پرداخته شد.
آن چه در پی می آید گزارشی است از شرح عملکرد و پاسخ های مهندس اخلاق محمدیان که در این جلسه که تا پاسی از شب به طول انجامید در پاسخ به پرسش های اعضای تحریریه پیوند ایرانیان و تعدادی از اهالی رسانه عنوان نمودند.

شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان در سال ۱۳۷۰ به منظور ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری تاسیس شد. همه می دانیم وظیفه دولت ها در حوزه ی اقتصاد ایجاد بستر لازم سرمایه گذاری و حمایت های لازم از صنایعی است که ایجاد می شوند. در بحث زیرساخت ها که شاخه اول و وظیفه اصلی و ذاتی شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان است، تملک و مکان یابی مناسب زمین اولین گام شرکت بوده برای احداث یک شهرک صنعتی؛ و طراحی شهرک، ایجاد زیرساخت لازم شامل تامین آب و برق و گاز و مخابرات و زیرساخت هایی که برای استقرار یک واحد و تولید نیازمند آنیم، شرکت شهرک ها این کار را انجام می داد و عملا زیرساخت ها را در شهرک ها آماده می نماید. ایجاد شبکه های اصلی و فرعی درون و بیرون شهرک و امکاناتی که دسترسی به شهرک را میسر سازد با همکاری نهادها و سازمان های ذی ربط، تامین خدمات عمومی، نظارت بر ساخت و ساز واحدهای صنعتی براساس مجوزهایی که به آنها داده می شود. همچنین بعد از احداث، بخشی از خدمات عمومی شهرک شامل مسجد، درمانگاه، مدرسه و … توسط شرکت یا افرادی که در این زمینه خواهان کمک کردن بودند آماده می شود. این ها بسترهای اولیه برای شهرک های صنعتی است.

بعد از بهره برداری یک واحد صنعتی حمایت های نرم افزاری از واحدهای صنعتی یک وظیفه ذاتی از سوی دولت از سال ۱۳۸۴ بر عهده شرکت شهرک ها گذاشته شد. و براساس مصوبه ای که انجام دادند حوزه ی معاونت صنایع کوچک را از وزارتخانه به شرکت شهرک های صنعتی انتقال دادند و عملا علاوه بر بحث زیرساخت ها، بحث حمایت های نرم افزاری از واحدهای صنعتی هم بر عهده شرکت شهرک های صنعتی گذاشته شد. که برخورداری از خدمات مراکز نرم افزاری ، کسب و کار موجود در شهرک های صنعتی، ارتقا دانش فنی و بهره مندی از آموزش های تخصصی شامل مهارت های کارآفرینی دوره های آموزشی بسیار زیادی را طی سالیان گذشته برای صنعتگران و کارکنان آنها برگزار کردیم و همچنان این مسیر ادامه دارد. ارتقای سطح رقابت پذیری و تبادل اطلاعات واحدهای صنعتی در قالب برگزاری تورهای صنعتی چه در داخل و خارج از کشور که سبب می شود صنعتگران با اطلاعات روز واحد های صنعتی آشنا شوند. برخورداری از مزایای توسعه خوشه های صنعتی که ما طی چند سال گذشته خوشه های صنعتی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی خوشه نساجی و پوشاک و خوشه آبزی پروری ادوات کشاورزی و شیلات و آبزیان را شروع کرده ایم و توسعه آنها را به اتمام رسانیده ایم و اکنون در دست انجمن ها و تشکل های این صنایع هستند ادامه برنامه های توسعه ای نیز برای صنعتگران مهیا است.

استفاده رایگان از مطالعات و طرح های توجیهی (آماده کردن پیش طرح هایی برای متقاضیان)
توسعه بازارهای تولید و فروش از طریق حمایت های مالی و غیر مالی در همایش های داخلی و خارجی
استفاده از مشاوره صنعتی در مراکز خدمات و فن آوری با داشتن بیش از ۳۹ دفتر مشاوره در زمینه های تولید و فروش محصول و تمام موضوعاتی که یک صنعتگر محتاج دانستن آن است مانند آموزش، تحقیقات و توسعه.
صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک را داریم که تضمین تسهیلاتی که به واحدهای صنعتی داده می شود بخشی از این تسهیلات را با وثیقه راحت تر از بانک می گیرند را تضمین می کنند. تعداد زیادی از فعالیت های ما در بحث حوزه ی محصولات استارتاپی است که از سال های گذشته بیش از ۱۰ رویداد استارتاپی برگزار کردیم. و بیش از ۲۲ ایده در این رویداد ها شرکت کردند و ما از ۲۲ ایده حمایت مالی کردیم ایده ای که برنده می شود کمک بلاعوض ۲۵ تا ۳۷ میلیون تومان دریافت می کند به منظور تهیه دفتر و … و اما یک سری مزایا در شهرک های صنعتی وجود دارد که شهرک ها را متمایز می کند از دیگر واحدهایی که در خارج از شهرک ها مستقر هستند بطوری که واحدهای خارج از شهرک ها به دنبال مجوزهای مختلف و تغییر کاربری زمین و تامین امنیت تهیه آب و برق و … کارش به درازا می کشید و پس از چندسال عملا طرح آن توجیه اولیه خود را از دست می داد. ولی شهرک های صنعتی اقدامات لازم را سریعا انجام می دهد و سرمایه گذار در کمتر از یک هفته تا ده روز زمین در اختیارش قرار می گیرد. برای بحث ساخت و سازها شرکت شهرک ها هزینه ای دریافت نمی کند، پروانه ساخت و پایان کار رایگان در اختیار صنعتگر قرار می گیرد. شرکت شهرک ها از قوانین شهرداری مستثناست و این یک مزیت بزرگ برای صنعتگران محسوب می شود. قراردادهای واگذاری معمولا ۳۰ درصد نقد بابت قرارداد بهربردای گرفته می شد و بقیه در قسط های سه ماه دریافت می شد اما در مناطق کمتر توسعه یافته اکنون ۱۰ درصد ابتدای کار دریافت و باقی در ۱۰ قسط سه ماهه دریافت می شود و عملا در بحث قیمت ها طی این چندسال سعی بر آن بود افزایشی در آن لحاظ نشود و امسال نیز تلاش داریم همین روند را نظر داشته باشیم تا باعث رونق و جذب سرمایه شویم. در حال حاضر ما ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان داریم که در حدود ۱۰۳۷۵ هکتار زمین صنعتی در این شهرک ها وجود دارد که تا کنون ۳۴۴۷ فقره قرارداد واگذاری زمین منعقد شده که از این تعداد ۱۳۴۰ تا به بهره برداری رسیده است. از این تعداد ۱۱۲۵ تا قرارداد بهره داری فعال هستند و ۵۱۵ تا از آنها راکد هستند. البته طی سالیان گذشته تلاش وافری داشتیم تا واحدهای راکد مجددا به چرخه تولید بازگردند که بیش از ۲۵۰ تا از قراردادها حدداقل در طول مسوولیت من بازچرخانی شدند و دوباره به چرخه تولید بازگشتند. که برای آن ها یا شریک تجاری معرفی کردیم یا که واگذاری شدند یا طرح تغییر یافت یا تامین نقدینگی برای انها داشتیم و این موارد بازچرخانی از اهداف مسوولیت من خواهد بود همچنان. البته بخشی از واحدهای راکد را تملک بانک ها درآمدند ما طی تلاش های خود آنها را به متقاضیان جدید واگذار کردیم. و این طرح های یاد شده اکثرا بیش از ۲۰ سال طول عمر دارند.
میزان اشتغال واحدهای بهره برداری براساس جواز ۲۵۶۷۳ نفر هستند و سرمایه گذاری این طرح ها که به بهره برداری رسیده اند ۳۸۶۶۴ میلیارد ریال است این ارزش گذاری در زمان بهره برداری بوده و قیمت روز آن بسیار بیشتر از این رقم است.
شهرک های صنعتی خوزستان از نظر رتبه بندی بین استان ها رتبه چهار تامین زمین در کشور را داریم، رتبه پنج واگذاری زمین را داریم، که بیش از ۴۰ درصد واگذاری ها در زمان مسوولیت من بوده است. رتبه پنج واحدهای بهره برداری را داشتیم. که حدود ۳۵ درصد آن در زمان مدیریت من اتفاق افتاد. که چیزی بالغ در ۵۰۰ قرارد است. رتبه سه تامین آب و برق شهرک ها را در کشور داریم. رتبه چهار تامین گاز را داریم. رتبه سه تلفن ثابت و رتبه یک فیبر نوری را در کشور داریم. یعنی ۲۹ شهر صنعتی ما اکنون مجهز به فیبر نوری است. رتبه چهار ایستگاه های آتشنشانی را داریم که تا اکنون ۱۴ خودرو آتشنشانی در شهرک ها مستقر کردیم و در امسال و سال آینده ۴ عدد دیگر مستقر خواهد شد که تا قبل از مدیریت من خودروی آتشنشانی در شهرک های صنعتی وجود نداشت. حدود ۲۱ سرمایه گذار خارجی در شهرک ها مستقر هستند که ۹ تای آن به بهره برداری رسیده است و میزان سرمایه گذاری آن ها ۳۲ میلیارد دلار بوده است که از کشورهای عراق، پاکستان، چین و روسیه هستند.

کلیات گفته شده وضعیت و شمای کلی شهرک های صنعتی، وظیفه ذاتی و اقداماتی که این شرکت در جهت جذب سرمایه گذار انجام داده است. همه ما می دانیم که اشتغال تولید یک زنجیره است. یعنی یک زنجیره باید تشکیل شود تا یک تولید کننده بتواند به کار خود ادامه دهد شاید یکی از بسترهای اصلی و حلقه ای اصلی آن بستر اولیه سرمایه گذاری است که ما در شرکت شهرک ها بستر بسیار مناسبی را آماده کردیم با توجه به آمار و ارقام ارائه شده توانستیم فرهنگ سازی خوبی را در استان برای بخش خصوصی ایجاد و جلب سرمایه کنیم. همانطور که می دانیم استان ما یک استان دولتی بوده اما با توجه به اینکه طی چند سال اخیر استخدام در دولت مختل شده و شرایط برای استخدام وجود ندارد این بخش خصوصی است که دارد بار دولت را به دوش می کشد و در این بخش خوشبختانه توانستیم شرایط را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به خصوص در صنایع کوچک و متوسط فراهم سازیم.

اما شرکت در طی چند سال گذشته در اکثر ارزیابی‌های استان از جمله شورای برنامه ریزی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی بین دستگاه‌های برتر بوده ایم، به گونه ای که در چهار الی پنج سال گذشته رتبه یک تا پنج را داشته ایم و در سال گذشته رتبه اول را کسب کرده ایم. دو دوره بین شش شرکت برتر در امر پژوهش در وزارتخانه شناخته شده ایم. این افتخاراتی بوده است که به همت جوانان و همکاران خوبم در شرکت شهرک‌ها اتفاق افتاد و من از تلاش همه عزیزان همکار سپاسگزاری می کنم. ما طی این چند روز کاری در ابتدای سال حدود صد قرارداد امضا کردیم که در نوع خود می تواند یک رکورد محسوب شود. ما طبق آماری که داریم میانگین قراردادها طی سالهای گذشته در طول سال بین هشتاد تا صد قرارداد بود و خوشبختانه اکنون این رقم به ۲۰۰ رسیده است. ما سال ۱۳۹۷ چهارصد و پنجاه قرارداد و سال گذشته بیش از سیصدو بیست و اگر این بیماری ( کرونا ) شایع نمی شد ممکن بود بالای چهارصد و پنجاه قرارداد ثبت کنیم. در مدیریت ما هیچ روزی به عنوان ملاقات عمومی مشخص نشده و هرکس هر موقع اراده کند می تواند با ما ارتباط برقرار کند و می تواند مشکل خود را به ما اعلام کند . همچنان میز خدمت ما در استان نمونه است و به این موضوع افتخار می کنیم و تمام دستگاه ها از آن در حال الگو برداری هستند. خدمات عمده ای را با بیش از ده کارمند در حال انجام هستند هرچند ما تمام این خدمات را بصورت آنلاین نیز در سایت اینترنتی خود ارایه می دهیم.
در رابطه با بحث اشتغال آفرینی و مشکلات ساختاری که شهرک های صنعتی با آن دست و پنجه نرم می کند؛ در خصوص حوزه صنایع کوچک و متوسط نقش آنها در جامعه و ایجاد اشتغال و بستر سرمایه گذاری و تاثیری که اینها می توانند در یک منطقه داشته باشند تعریفی که ما از صنایع کوچک و متوسط داریم این است که معمولا صنایع زیر ده نفر خرد محسوب می شود، ده تا پنجاه نفر صنایع کوچک، پنجاه تا صدو پنجاه صنایع متوسط و صد و پنجاه به بالا صنایع بزرگ محسوب می شوند.
صنایع کوچک و متوسط همان طور که از اسمشان برمی اید با هزینه اندک در کوتاهترین زمان ممکن به تولید می رسد و باعث ایحاد شغل و رونق اقتصادی می شود. این صنایع بخاطر شغلی که ایجاد می کنند می تواند تاثیر زیادی در اقتصاد و جامعه داشته باشد. صنایع بزرگ ضمن این که سرمایه بر هستند ، با میزان سرمایه ای که هزینه می کند، برای هر نفر اشتغال شاید چند میلیارد تومان سرمایه گذاری می شود در صورتی که برای یک صنعت کوچک برای اشتغال یک نفر صد تا دویست میلیون هزینه می شود، و این هزینه بسیار اندک است و از طرفی میزان زمانی که یک صنعت کوچک به تولید می رسد در مقایسه با طرح های بزرگ بسیار به صرفه تر است. در رابطه با تعطیلی و غیرفعال بودن برخی از واحدهای صنعتی، الان هر متقاضی به هر عنوانی که وارد شرکت و یا سازمان صنعت و معدن شود پاسخ و رضایت کافی را خواهد یافت.
چون ما هم زمین به اندازه کافی در شهرکهای صنعتی داریم که رانتی ایجاد نشود و هم در مجوزها دشواری خاصی نداریم و به همین دلیل در استان خوشبختانه با مساله ای به اسم رانت مواجه نمی شوید. البته کتمان نمی شود کرد که در ابتدای دهه هفتاد این مسائل موضوعیت داشت و آن هم به دلیل یارانه ها و سخت بودن دادن مجوز امکان رانت ایجاد می شد و چندین سال است که دیگر از این مسایل به طور کلی وجود ندارد، اکنون هر سرمایه گذار با ایمنی خاطر می‌تواند از مزایای شهرک های صنعتی استفاده کند و در تمام استان همه ی امکانات تقریبا یکسان است. و حتا ممکن است برخی امکانات شهرستان ها از از مرکز استان بیشتر باشد هم از لحاظ زیرساخت ها، مبلمان و زیباسازی شرایطمان بسیار مهیاست و به همین دلیل اکنون دغدغه ای بابت تقاضا به منظور سرمایه گذاری نداریم. از نظر تعداد شهرکهای صنعتی ما بعد از اصفهان رتبه دوم را در کشور داریم.

در رابطه با بحث ایمنی در کارگاهها و شرکت های موجود در شهرکهای صنعتی به صورت دو مقوله به این موضوع نگاه می کنیم. یکی وظیفه ذاتی ما در برابر رعایت مسایل ایمنی در حوزه احداث و فضای کسب و کار و دیگری، نیروی انسانی در زمینه فضای کسب و کار که یکسری الزامات قانونی داریم و واحد صنعتی باید رعایت کند. عدم ساخت و ساز در حریم قانونی که تعریف می کنیم و یک سری مسا‌ئل تاسیساتی؛ که باید رعایت شود تا پایان کار ساختمانی اهدا شود؛ ولی در خصوص ایمنی کارگران، قانونگذار وظیفه ی مشخصی را برای ما تعیین نکرده است. اگر واحد صنعتی بعد از بهره برداری، امکانات ایمنی را برای کارگر ایجاد نکرد، این وظیفه قانون کار است و ما بیشتر جنبه‌ی آموزشی این مسائل را برای مدیران صنعتی فراهم می کنیم. قاعده هم به این منوال است که بازرسی صورت می‌گیرد و اگر مشکلاتی از لحاظ ایمنی داشتند به آنها گوشزد می‌کنیم.

شاخصی که در مبحث حفظ اصول زیست محیطی وجود دارد باید حدود ۲۵ درصد در شهرک ها فضای سبز وجود داشته باشد که شامل ۱۵ درصد فضای صنعتی و ۱۰ درصد فضای عمومی است. ما الان در بخش جنوبی بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ درخت نخل در شهرک­های صنعتی خرمشهر، شادگان، دارالخویین، بندر امام، رامهرمز و رامشیر داریم که به خوبی نگهداری شده اند و از شرایط خوبی برخوردار هستند. در شمال استان شامل دزفول، شوش و اندیمشک نهالستانهای بسیار خوبی از درختان مثمر ثمر داریم. به تنهایی در باغملک یک نهالستان ۱۳ هکتاری که بسیار زیبا و پرثمراست وجود دارد. به عنوان مثال در محل هایی که کنار رشد می کرد، درخت کنار کاشتیم. اما درمورد درختان کُناکارپوس در دزفول آنها را درآوردیم و بجای آنها درختان مثمر ثمر کاشتیم. در رامهرمز کنار کاشتیم و در شوشتر هم همین را مد نظر داریم. از بابت پسماندها و فاضلاب آب صنعتی طی ۶ سال گذشته بیش از ۶ تصفیه خانه صنعتی ایجاد کردیم که ۵ عدد هم از قبل وجود داشت. موضوع دیگر، بحث شهرکها در نواحی دیگر است و ایجاد شهرک­های جدید. ۷۳ شهرک صنعتی در خوزستان وجود دارد که ۵ تای آن در اهواز قرار دارد. ما در باوی و حمیدیه به شدت این مساله را پیگیری کردیم ولی متاسفانه زمین مناسبی برای ایجاد آن نیست. ما یکسری شاخص ها داریم که اولا نزدیک به مکان های اقامتی، روخانه ها، تاسیسات نفتی، دکل ها وتالاب­ها نباید باشد در نتیجه زمین مناسب در شهرستان های مذکور برای ما وجود ندارد. ولی در الهایی فاصله آن تا شهرک شماره ۲ حدود ۲۰ کیلومتر است و از آن طرف شاهور و شوش هم ۲ ناحیه صنعتی داریم. و همچنین توان دولت و سرمایه گذار آن قدر نیست که در هر شهر و روستایی منطقه صنعتی ایجاد شود. اما در این مناطقی که اشاره کردید به دلیل رونق کشاورزی و شما می­توانید شرکتهای کشاورزی ایجاد کنید و ما در واقع نمی توانبم صنعت را آنجا ببریم. و همچنین صنعت را به مناطق کشاورزی بردن با زمینهای مرغوب کار صحیحی نیست.
در خصوص این که واحدهای تولیدی بر چه مبنایی انتخاب می شوند، روال به این شکل است، یک نفر که سرمایه دارد ودنبال ایجاد طرح صنعتی است به بررسی و مطالعه بازار، مطالعه ماشین آلات، مواد اولیه و …. می پردازد و دوره بازگشت سرمایه خود را در نظر می گیرد و سپس وارد فاز تولیدی می شود و دولت نیز بستر را برای این صنعتگر فراهم می کند. با توجه به وضعیت کنونی که انرژی، زیرساخت آماده و نیز در موقعیت نیروی کار ارزان هستیم در نتیجه تولید به صرفه است. و هر تولیدی که در کشور انجام می شود واقعا توجیه دارد واگر تولید کننده اهلیت داشته باشد و توانمند باشد به نتیجه می رسد. ولی اگر کسی اهلیت کاری نداشته باشد با تمام سرمایه اقتصادی هم که دارد ممکن است دچار شکست شود. تولید زحمت دارد. تولید یک زنجیره ی بلند است که باید در کنارش ایستاد. اکنون در کشور تولیدات بسیاری دارد انجام می شود و افراد موفقی هم هستند. در بحث تولید از باگاس نیشکر و صنایع جانبی باید خود شرکتها وارد عمل می شدند و خود شرکت نیشکر باید توانایی این را داشته باشد که سرمایه گذار را جذب کند. اما متاسفانه تحریم ها مانعی برای رونق صنایع جانبی شده است. ولی ما می توانیم در صورت سرمایه گذاری در این بخش ها زیرساخت ها را برای آنها فراهم سازیم.

درباره ی مجوز انرژی های خورشیدی، این مجوزها توسط وزارت نیرو داده می شود. قبل از گرانی ها و تحریم ها سرمایه گذاری در این بخش خیلی خوب بود، هزینه های تمام شده کم بود ولی با شرایط پیش آمده توجیه اقتصادی آن کم کم از بین رفت. مثلا ما با یک سرمایه گذار آلمانی قرارداد بستیم ولی بعد از تحریم ها این قرارداد در حال فسخ است ولی به صورت جسته گریخته خوزستان به میزان ۴،۵ هکتار که به بهره برداری هم رسیدند، در این زمینه به موفقیت نائل شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز