شما اینجا هستید
اجتماعی » آبفای اهواز، در سراشیبی سقوط!

فقط کافی است ده دقیقه باران معمولی در اهواز ببارد، تا موجب خشم و ناراحتی عمومی مردم شود و شیرازه ی شهر از هم بپاشد.
اگر چه حسب قانون، جمع آوری و هدایت آب های سطحی متوجه شهرداری است ، ولی ضعف و انفعال و ناتوانی شبکه ی دفع فاضلاب و برجهیدن فاضلاب به هنگام کمترین بارش نزولات آسمانی در سطح خیابان ها و پیاده روها و ایجاد انبوه مشکلات بهداشتی و تنفسی و دشوارسازی رفت و آمد و تردد خودروها و تعطیلی مدارس و ادارات و قفل شدن چرخ های شهر، بدون شک بخش اعظمش متوجه مدیریت ناتوان و ناشی و خنثای آبفای اهواز است. در خصوص عملکرد بهنام مریدی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تقریباً موردی نیست که در افکار عمومی و در رسانه های استان خوزستان پنهان و یا مغفول مانده باشد. بهنام مریدی سابقه حضور چندانی در بدنه و ساختار آب و فاضلاب به عنوان یک صنعت ندارد همه سوابق وی به میانه های دهه ۷۰ و طی سال های ۷۵ و ۷۶ بعنوان کارشناس محدود می شود؛ و پس از آن طی سال های متمادی از این حوزه فاصله گرفت و در ثبت احوال مشغول به کار شد که این حضور نیز با برکناری وی به خاتمه رسید. ولی ناگهان با اتفاقات عجیب و غریبی که بصورت توفانی در شرکت آب و فاضلاب اهواز در واقع از بهمن ماه ۹۷ و با دخالت مستقیم نمایندگان اهواز و تایید ضمنی استاندار خوزستان مبنی بر حذف چهره ی شاخص و توانمندی مثل فردوس کریمی که هنوز حتی دو سال از حضورش در این شرکت نمی گذشت؛ ابتدا حقیقی پور مدیرعامل آبفای استان خوزستان و پس از کش و قوس بسیار، بهنام مریدی همراه با یار غار دائمی خود ( فردی به نام آملازاده ، که در همه ی سالهای پیش از این نیز همواره همراه بهنام مریدی بود )، مدیریت آبفای اهواز را به عهده گرفت.
همه می دانند که بهنام مریدی در تمام تصمیم گیری ها و حتی امور ساده ای مانند دستورات اداری ، بدون مشورت و حضور آملازاده قادر به کمترین حرکتی نیست. و این از عجایب روزگار است که چگونه یک مدیر مجموعه و آن هم یک شرکت مهم که با سلامت و حیات شهروندان یک کلانشهر ارتباط مستقیم دارد، فاقد جسارت و شجاعت و درایت و قوه ی تشخیص و تصمیم گیری است!
شدت محتاط بودن بهنام مریدی به قدری است که سوژه ی کمیک رسانه ها و حتی پرسنل زیر مجموعه‌ی خود شده است. تا جایی که از بهنام مریدی در افکار عمومی به عنوان آدم اشتباهی یاد می شود!
اشراف و تسلط بر صنعت آب و شناخت هیدرولیک آب و آشنایی با ساختار این صنعت و گستره ی شبکه در سطح شهری وسیع مانند اهواز از حداقل ملزوماتی است که باید در انتصاب یک مدیر برای این حوزه لحاظ می شد و متاسفانه نشد. فنی بودن و متخصص بودن در حوزه ی مدیریت شرکت آب و فاضلاب دومین پیش نیازی است که باید منظور می شد و متاسفانه با سماجت و یکدندگی شخص استاندار خوزستان، این مورد نیز مورد توجه قرار نگرفت و این وقایع ، هم اکنون آبفای اهواز را تبدیل به سازمانی فروریخته و در آستانه ی فروپاشی کامل و رو به سقوط تبدیل کرده است. تصفیه خانه شرق اهواز که در دوره ی مدیریت سابق اهواز در آستانه ی تبدیل شدن به مدرن ترین تصفیه خانه ی خوزستان می شد ؛ با برکناری فردوس کریمی که دکترای آب داشت و مسلط ترین مدیر ادوار آبفای اهواز بود ، عملا” با تعطیلی مواجه شد!
تصفیه خانه غرب اهواز با که فاینانس بین المللی گره های آن رو به گشودن بود، و در آستانه ی اجرایی شدن قرار گرفته بود، با ورود مریدی به این پروسه، به طور کامل خوابید!
ایستگاه های پمپاژ که از ضروریات شهر اهواز و به ویژه در هنگام بارندگی ها می توانست به مدد شهرداری بعنوان مسوول مستیقم جمع آوری آب های سطحی بیاید و در واقع به مردم شهر خدمت رسانی کند، باز با بی درایتی و بلاتکلیفی بهنام مریدی از ادامه ی کار باز ماند و متوقف شد.
کلکتورهای جمع کننده ی فاضلاب در شرق و غرب اهواز که در دوره ی فردوس کریمی به مرحله ی فراخوان مناقصه منجر شده بود ، هنوز که هنوز است بدون تصمیم گیری نهایی، بلاتکلیف و معطل مانده است.
با این اشارات مختصر ، فقط یک موضوع به ذهن متبادر می شود؛ که ، به دلیل بازی‌های سیاسی استاندار و نمایندگان اهواز و نیز بر مصدر نشستن یک مدیر بی ارتباط و فاقد توان مدیریتی، این سازمان آشکارا در آستانه ی ورشکستگی و تبدیل به یک نهاد مسبب افزایش ناامنی که موجبات نارضایتی مردم را فراهم می کند، روز به روز مضمحل تر و فروپاشیده تر می شود و به امان خدا رها شده است.
نقش مدیرعامل آبفای کشور و بی توجهی به ضعف شدید مدیرعامل آبفای اهواز را نیز البته نمی شود کتمان کرد. چرا که مدیرعامل آبفای کشور مسوول مستقیم سلامت همه ی شهروندان و تک تک آحاد مردم این سرزمین است.
و اگر چه آقای جانباز مدیرعامل آبفای کشور می تواند بگوید تحت فشار و لابی ها تن به انتصاب بهنام مریدی داده است، ولی با این توجیه نمی تواند از پاسخگویی به مردم نجیب و شریف اهواز که بیشترین آمار مبتلایان به بیماری های عفونی و روده ای به بیمارستان های شهر را به دلیل وجود آب ناسالم و روان شدن فاضلاب در معابر در صدر رسانه های داخلی و خارجی ثبت کرده اند، فرار کند.
آقای جانباز و استاندار خوزستان باید بپذیرند که بهنام مریدی، مدیر منصوب شده توسط آنها، مرد میدان آب و فاضلاب شهری مانند اهواز نیست.
رابطه ی فامیلی نزدیک با نیروهای سیاسی جمنا و عضو شاخص جمنایی شورای شهر اهواز، مهندس محمدجعفر فلسفی که از قضا و پیش از بهنام مریدی، در ردیف اول منتقدین سرسخت عملکرد آبفای اهواز بود و شب و روز در تلاش برای معرفی ناکارآمدی مدیران سابق آبفا ید طولانی به خرج می داد، و اکنون در شمار مدافعان بهنام مریدی ( به دلیلی که عرض شد! ) قرار گرفته است، دارد موجب آسیب شدید به سلامت شهروندان و فروپاشی و اضمحلال سازمان عریض و طویل آبفای اهواز می شود.
افزایش سطح حضور و ارتباطات قومی ( یک قومیت خاص ، شوشتری ) در آبفا پس از ورود بهنام مریدی؛ و حتی سوق آگهی های این نهاد به سوی نشریاتی که مدیران مسوول شوشتری دارند و یا منتسب و نزدیک به محمدجعفر فلسفی هستند، باز موید همین ترویج نگرش قومی بی سابقه در این نهاد است.
– عدم توجه به الزامات مدیریتی در انتصابات به واسطه عدم احراز شایستگی ، تناسب نداشتن شغل و شاغل و در مجموع انتصابات غیر تخصصی و فله ای
– عدم شناخت لازم و کافی از صنعت ابفا و عدم اشراف لازم بر فرایندهای اساسی مدیریت در ابفا
– عدم اعتماد عمومی به مجموعه و نیروهای خدوم و مجرب آبفای اهواز و حذف نیروهای توانمند از بدنه و افزودن افراد بی ربط و بدون تجربه و سفارشی به این مجموعه
– عدم شناخت ایشان نسبت به مسائل مالی و اداری و انسانی که منجر به سرخوردگی مجموعه شده
_ عدم توانایی بهنام مریدی در حل و فصل مسائل اعتباری ، مالی و منابع انسانی تا جایی که تکلیف بسیاری از نیروهای متخصص شرکت مشخص نیست و در هاله ای از ابهام است؛ از دیگر مواردی است که ادامه ی مدیریت ایشان بر مجموعه ابفا نه تنها شرکت را به ورطه نابودی و سقوط خواهد کشاند بلکه منجر به نابودی منابع و سرمایه های انسانی نیز می شود ؛ کما اینکه در این مدت زمان کوتاه حضور ایشان نیز، در آبفا، سرخوردگی و بی انگیزگی معنا داری در آبفای اهواز سیطره یافته است و هشدارهای ناخوشایندی از گوشه و کنار، در این خصوص به چشم دیده و به گوش شنیده می شود!
جناب جانباز، مدیرعامل محترم آبفای کشور و شخص دکتر شریعتی، استاندار خوزستان، باید متوجه شده باشند که مسوولیت ویژه و مرتبط با این بلیه و اتفاق نامیمون در آبفای اهواز متوجه آنهاست!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز