شما اینجا هستید
اجتماعی » طرحی که قرار است آب‌های سطحی شهر اهواز را جمع کند

علیرضا عالیپور در تاریخ پنجم آذرماه ۹۸, در نود و نهمین جلسه شورای شهر اهواز که در خصوص پاسخ شهردار اهواز به سؤالات محمدجعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات دفع آب‌های سطحی شهر اهواز در سال ۸۷ انجام و طراحی فاز یک آن نیز توسط شرکت مهندسین مشاور به شهرداری اهواز تحویل داده شد. بنابراین شهرداری اهواز اکنون دارای مطالعات و طراحی فاز یک شبکه دفع آب‌های سطحی است.

  • ۷ آذر ۹۸

وی افزود: بازنگری مطالعات صرفا در خصوص محله‌های تازه احداث که در طول ۱۲ سال گذشته شکل گرفته‌اند، مورد نیاز است که بخش عمده این محلات در محله کیان‌شهر و گلستان در مناطق ۲، ۴ و ۳ شهرداری اهواز هستند که می‌توانیم این محله‌ها را به صورت زون‌های جدید به مطالعات قبلی اضافه کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد: مطالعات طرح جامع آب‌های سطحی فعلی را می‌توان از حیث طراحی دارای ضریب اطمینان بالاتر و با معیارهای طراحی قوی‌تری قلمداد کرد زیرا معیار اصلی در مطالعات آب‌های سطحی، شدت بارش است.
عالیپور ادامه داد: بر اساس ثبت آمار بارندگی‌ها در سال ۸۷ که مطالعات این طرح در این سال انجام شده است، شدت بارش، معیار بارندگی از سال ۷۷ تا ۸۷، معیار مناسب‌تری است زیرا از سال ۸۷ تا ۹۶ در دوره خشکسالی بوده‌ایم.
وی افزود: اگر بخواهیم مطالعات طرح دفع آب‌های سطحی را به‌روز کنیم، معیار بارندگی تغییر کرده و شدت بارندگی نیز کاهش یافته است؛ بنابراین دبی طراحی ما کوچکتر خواهد بود و به تبع آن سطح مقطع شبکه نیز کوچک‌تر خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: از نظر کارشناسان امر مطالعات و طرح جامع دفعی آب‌های سطحی اهواز، فایل مطالعاتی که توسط مشاور به شهرداری اهواز تحویل داده شده، مطالعات مناسبی بوده است و برای آنکه مبنای انجام طراحی فاز دو قرار بگیرد، کفایت می‌کند.
وی تصریح کرد: کل بودجه مطالعات دفع آب‌های سطحی مربوط به مطالعات و طراحی مناطق مختلف ۶۳۵ میلیون تومان است که نام این پروژه‌ها به ریز در بودجه عنوان شده است. این پروژه‌ها دربرگیرنده ۱۱ پروژه در مناطق، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷ و ۸ و آرامستان‌ها است که دارای اهمیت بودند و مطالعات آن‌ها در بودجه پیش‌بینی شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: از بین این پروژه‌ها، پروژه کوی علوی برای شهرداری اهواز اهمیت بیشتری داشت که در این راستا قرارداد مطالعات و طراحی فاز دو این پروژه از ردیف منابع مطالعات دفع آب‌های سطحی، به مبلغ ۳۸ میلیون تومان منعقد و فرآیند تامین اعتبار آن از طریق استانداری و از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی خوزستان انجام شده است. همچنین ماده ۲۳ این پروژه برگزار شده و در انتظار عقد موافقت‌نامه هستیم تا بتوانیم مناقصه پروژه را برگزار کنیم.
عالیپور ادامه داد: در خصوص سایر پروژه‌ها نیز به دلیل عدم تامین منابع کافی در سطح مناطق، مطالعات طراحی فاز دو آن‌ها از فوریت خارج شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد: صرف نظر از یک بند، در بودجه که به به‌روزرسانی مطالعات آب‌های سطحی توصیه کرده است، جهت به‌روز رسانی مطالعات این طرح، بودجه خاصی در نظر گرفته نشده است و پروژه‌هایی که در ردیف بودجه آمده‌اند، برای انجام مطالعات فاز دو مناطق هشت‌گانه هستند.
عالیپور در پاسخ به بخش دیگری از سوال عضو شورای شهر اهواز در خصوص مبنای اعلام هزینه‌های اجرای طرح جامع دفع آب‌های سطحی گفت: برای اجرای طرح دفع آب‌های سطحی به طور میانگین برای ۳۰ هزار هکتار محدوده قانونی شهر اهواز به ازای هر هکتار، شبکه فرعی قابل اجرا در سطح شهر شامل ۲۰۰ متر طول کاریز و کانال خواهد بود. همچنین در هر هکتار حدود ۷۵ متر طول خطوط اصلی به وسیله کانال‌های عریض لوله‌گذاری انجام می‌شود، که معادل آن لوله‌هایی از مقطع ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود و به ازای هر یک هزار هکتار نیز یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال تحت فشار پیش‌بینی می‌شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: تا قبل از انجام مطالعات کامل فاز یک و دو و به دست آوردن سایز و متراژ دقیق خطوط شبکه و متریال مورد استفاده و همچنین نوع پمپ‌ها و برآورد دقیق آن‌ها، این معیارها به صورت تقریبی و صرفا بر اساس وسعت شهرها بوده است.
وی ادامه داد: در چنین حالتی اگر هزینه اجرای هر متر طول کاریز و کانال را تنها ۲۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و در متراژهای مورد نظر ضرب کنیم، هزینه مورد نیاز یک هزار میلیارد تومان است. همچنین اگر هزینه هر متر طول شبکه اصلی را حدود ۴ میلیون تومان در نظر بگیریم و با مساحت مورد نظر ضرب کنیم، شش هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. اگر هزینه هر ایستگاه پمپاژ و خط انتقال تحت فشار را نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم، به حدود ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با در نظر گرفتن سایر کسورات مانند ۵ درصد بیمه و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مجموع ۸ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان اعتبار بر اساس قیمت‌های ابتدایی سال ۹۸ مورد نیاز است.

 
عکس: تسنیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز