شما اینجا هستید
اجتماعی » امنیت روانی و تاثیر آن بر جامعه

  امنیت یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت در جوامع در حال توسعه و توسعه یافته است و فقدان آن ،کارکرد دیگر شاخص های توسعه را مختل خواهد کرد. امنیت اساسی ترین نیاز بشر و به معنای برسمیت شناختن احساس ارزشهای شخصی ،اطمینان خاطر و داشتن اعتماد به نفس و پذیرش فرد از طرف اجتماع است و در مقابل ، ناامنی وضع یا حالتی است که در ان آسایش خاطر و امنیت شخص دستخوش تهدید است.
در ناامنی احساس تنها بودن، بیچارگی، عدم حفاطت در مقابل اضطراب های گوناگون است که شخص به علت عدم توانایی در تصمیمگیری و شک و تردید در اهداف و برنامه های خود و عدم توانایی در ایجاد ارتباط با افراد دیگر با آن مواجه می گردد، در حالی که امنیت تضمین کننده نیازها و تمایلات مشروع فردی در اجتماع است. مازلو در هرم معروف خود از امنیت بعنوان یکی از اولویت های رشد و تکامل انسانی نام می برد و از آن بعنوان نیاز به رهایی از وحشت و عدم محرومیت از نیازهای اساسی یاد میکند. به عبارت دیگر ،نیاز به حفاظت از خود در زمان حال و آینده را شامل می شود و معتقد است که نیاز انسان به امنیت به اورگانیسم کمک می کند تا بتواند دنیایی منظم و پایدار و قابل پیش بینی در اطراف خود ایجاد کند. تامین نشدن نیازهای مربوط به امنیت باعث می شود که فرد بخش مهمی از زمان و انرژی خود را به این سطح از نیازها اختصاص دهد و انرژی و انگیزه کمتری برای پرداختن به لایه های بالاتر باقی بماند.
بدیهی است که جامعه سالم و مترقی پیش از انکه به آسایش نیاز داشته باشد به امنیت روانی نیازمند است چرا که در سایه امنیت و ارامش است که هر کار فردی و سیستمی منتج به نتیجه مطلوب خواهد شد.از این رو دغدغه امنیت در همه شاخص های ان بویژه امنیت روانی و آرامش جمعی ،مهمترین مسئولیت دولتها و مطالبه جدی ملت ها و جوامع بشمار می رود.بنیان تمامی تعاملات و مناسبات اجتماعی بر اساس اعتماد و اطمینان خاطری که بلحاظ روانی بر جامعه حاکم است شکل می گیرد و هرگونه تهدیدی نسبت به امنیت روانی جامعه به معنا و مفهوم تهدید سلامت جامعه و نابودی و متلاشی شدن همگرایی و انسجام و در نهایت اساس انسانیت است.
زیرا انسان پس از آنکه به نیازهای فیزیولوژی توجه داشته باشد نیازمند امنیت روانی است .
سلب  این امنیت به حذف انسانیت در جامعه منجر میشود،هر حرکت و اقدامی که این مهم را خدشه دار کند.
بعنوان عامل بحران و ناامنی معرفی می شود که این عوامل بسته به اهتمام و تلاش ساختار سیاسی هر کشور در ایجاد این شاخص توسعه ، کم و یا بی شمار است. اقدامات و تصمیمات ساختار سیاسی کشورها  را می توان بعنوان مهمترین بخش در ایجاد امنیت روانی بر جوامع بیان کرد . به عبارتی به هر اندازه که این ساختار در انجام امور و تخصیص خدمات شفاف ،قانونمند و برابری را لحاظ کنند، خروجی این تصمیمات نه تنها امنیت روانی را تثبیت کرده، سطح ان را ارتقا می دهد .
در غیر این صورت باعث بروز عوامل بحران زایی مانند تورم ،رکود و فروپاشی بنیان ها  که منتج به ظهور و بروز بیکاری ، گسترش فقر و ایجاد شکاف های طبقانی و فجایع ناشی از سیستم بروکراسی ناکارامد می شودکه به همان میزان سطح امنیت روانی آن جامعه رقم خواهد خورد  که در نتیجه پویایی و نشاط اجتماعی، بروز و شکوفا شدن استعدادهای شخصی و موفقیت کارکردهای  فردی و سیستمی را هدف قرار می دهد ،بنظر می رسد، جامعه ایرانی دیر زمانی است  که از این شاخص ها فاصله گرفته و به علت نبود یا کمرنگ شدن امنیت روانی و اعتماد عمومی به عنوان یک ضرورت ،این اجتماع را  با ناهنجاریهایی از جنس آنچه که پیش تراشاره شد ، درگیر کرده است .
بنظر ساختار سیاسی آنطور که باید نتوانست به لحاظ شفافیت در عملکرد و مدیریت  و عدالت در تخصیص و توزیع منابع و شایسته گزینی وتاکید بر  یک نظام بروکراسی کارآمد، سکاندار خوبی در پیشبرد اهداف و منافع جامعه باشد تا ن تنها چیزی بر انچه که از قبل بود بیافزاید ،بلکه امنیت روانی جامعه را با آماج خبرهای رنج آور از قبیل قتل ،دزدی  و رانت و فقر و بیکاری و سست بودن بنیان های خانواده با عنایت به امارثبت شده  ۲۱ طلاق در ساعت ،حاصل از سومدیریت ها و ناکارآمدی سیستمی،خدشه دار کند و سطح اعتماد عمومی را نسبت به خود ، به کمترین حد ممکن برساند که در آن جامعه ای  با پیشینه مذهبی و اعتقادی با این حجم از فعالیتها و تبلیغات فرهنگی البته باصرف هزینه های هنگفت، درگیر ناهنجاریها و بزهکاری ها می شود که دون شان جامعه و نظام حاکم بر آن است.
بنابراین  انتظار می رود که با آسیب شناسی جدی  این پلشتی ها که روح و روان جامعه را آزار می دهد   با اهتمام و عزم جدی کلیت ساختار سیاسی، با  رفع موانع و تجدید نظر در اتخاذ تصمیماتی که بوجود اورنده شرایط موجود است، اقدامات جدی تا کسب نتیجه در جهت بهبود وضعیت و قرار گرفتن در مسیری درست و با هدف و انگیزه ی   ایجاد فضایی آرام بر جامعه که بستر رشد و ترقی اراده فردی ،پویایی و نشاط جامعه و بهبود وضعیت کسب و کاررا تضمین نماید اهتمام ورزد.
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز