شما اینجا هستید
انتخابات » شور انتخاباتی چیست؛ و چرا هر کسی نباید وارد عرصه ی انتخابات شود؟!

  شرایط این روزهای کشور با وجود خاطره ی تلخ اغتشاشات اخیر پیرامون گران شدن نرخ بنزین و روشن نشدن همه ی ابعاد چرایی و چگونگی اعمال این مساله و آزرده شدن خاطره ی جمعی مردم کشور و انفعال مجلس شورای اسلامی و تبعات و حواشی و دیگر مسائل پیرامونی این واقعه که منجر به کشته شدن تعداد کثیری از مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی و کسانی که خواهان آرامش و امنیت کشور بودند و در واقع مداخله ای در افزایش نرخ بنزین ِ نفرین شده نداشتند ؛ فضای انتخابات و حضور حداکثری کاندیداها و نیز مردم را در هاله ای از ابهام فرو برده است.
ولی وقتی با یک نیم نگاه به آینده ی سیاسی کشور و یا نه حتا بررسی افق های دور دست ؛ که در همین شش ماه و یا یکسال آینده ی کشور را فراروی دیده گان خود بررسی می کنیم ؛ و از سوی دیگر؛ باور قلبی داریم که همه ی راهها و همه ی تغییرات و همه ی ترمیم و اصلاح و بازبینی سیاست های نظام و انقلاب باید در درون خود کشور و با شیوه های مرسوم و موجود صورت بپذیرد ؛ ناگزیریم انتخابات مجلس را جدی بگیریم و سعی کنیم در حد توان خود ، افراد سالم و صالح و توانمند و جسور و کسانی که از میان توده ی مردم برخاسته اند و درد مردم را می شناسند را تشویق به حضور ؛ و حمایت همه جانبه نماییم تا مجلسی برخاسته و شکل گرفته از آمال و تالمات و مسائل و دغدغه های مردم تشکیل شود ؛ و نه مجلسی بی خاصیت متشکل از نمایندگانی بی خاصیت و بی لیاقت.
راه رسیدن به چنین منظوری کاملن روشن است:
شایسته سالاری
ولی مصادیق شایسته سالاری ولی چه چیزهایی است؟!
چگونه می شود یک فرد شایسته را شناخت؟!
آیا فرد شایسته یعنی کسی که زبان درازتر است؟!
آیا فرد شایسته یعنی کسی که پیمانکاران بیشتری را گرداگرد خود دارد و حامیان مالی مناسبی دارد؟!
آیا فرد شایسته یعنی کسی که هرچه سوابقش را می گردی ، هیچ نقطه ی سیاهی در رزومه ی مالی اش و یا در طول زندگی اش وجود ندارد؟! آیا فرد شایسته یعنی کسی که خوب فحش می دهد و خوب یقه می گیرد و خوب بلد است جیغ بکشد و با مشت های گره کرده ، داد و فریاد کند؟!
فرد شایسته یعنی کسی که باج به اصحاب قدرت نمی دهد ، ولی اهل تعامل عادلانه و منصفانه و شفاف به نفع مردم است.
فرد شایسته یعنی کسی که سوابق اجرایی و سیاسی فرهنگی مناسب داشته باشد و در این راستا سوابقش روشن و قابل ارائه و قابل دفاع باشد.
فرد شایسته یعنی خود را از خیل افراد فاسد دور نگاه داشته باشد و سو استفاده چیان و زالوها و انگل ها را پس زده باشد.
فرد شایسته یعنی خود را متعلق به یک طیف و طبقه نداند و وقتی در یک اقلیمی زندگی می کند که متشکل از دهها قومیت و فرهنگ خرد و کلان است ، نگاهی انسانی و فراقومی و فرادسته ای داشته باشد.
فرد شایسته باید تحصیلات و شعور جمعی داشته باشد و خود را یگانه و منفرد تلقی نکند و نگاه جامع و کلان و استراتژیک داشته باشد.
فرد شایسته نباید خود را مخلوق جریان های یک شبه و موسمی و فصلی سیاسی و احزاب نیمه افلیج و افلیج ابدی بداند که چند صباح می آیند و به محض پایان انتخابات در غارهای کهف فراموشی فرو می روند.
با این تفاصیل ؛ حضور افرادی که هنوز یک املای درست نمی نویسند ؛ حتا در خانه و خانواده ی خود ؛ از محبوبیت بهره ور نیستند ، دوستان صدیق و یاران بی شمار ندارند و از روابط عمومی کلان برخوردار نیستند ، و فکر می کنند که فالوور اینستاگرام و دوستان تلگرامی و واتس آپی به مدد آنها می آیند ؛ آیا باعث گرم شدن تنور انتخابات می شوند و یا برعکس، موجب تیره و تار شدن و مشوه شدن فضای سیاسی و شاداب انتخاباتی می شوند؟!
در فقدان احزاب واقعی ، متاسفانه هر کسی خود را یک حزب تلقی می کند.
این درست است که عملکرد حزب ، یک عملکرد سیاسی و برای رفتار و عمل سیاسی تعریف شده است. ولی حالا که ما چیزی به اسم حزب در مملکت گل و بلبل نداریم ، چگونه باید این افراد سیاسی که خود را گاه نماینده ی سه حزب و چهار حزب و یا سه طیف متضاد می دانند ؛ اقناع شوند تا به دلیل توهم و یا منیت و خودخواهی و فی الواقع شخصیت های دون کیشوتی وارد عرصه ی انتخابات نشوند؟!
برای این پرسش به زعم نگارنده پاسخی وجود ندارد! فهم و درک سیاسی ، چیزی نیست که با کتاب و توصیه و تحصیلات آکادمیک به دست آید. هیچکس نمی تواند انبوه کاندیداهای بیخود و بی جهت و بدون عقبه و بدون کاریزما و موقعیت حالی کند که وارد کارزار انتخابات نشوند. مهم ترین چالش انتخابات در جمهوری اسلامی متاسفانه همین است. در همه ی انتخابات ما با چنین پدیده ای طرف هستیم و انبوهی از افراد بی لیاقت و ناتوان و ضعیف و فاقد صلاحیت وارد کارزار انتخاباتی می شوند و فضا را آشفته و ناهمگن می کنند ؛ و تا زمانی که احزاب واقعی بر مصدر تصمیم گیری های سیاسی ما تکیه نزنند و نماینده های واقعی افکار عمومی نباشند ، این روال کماکان ادامه خواهد داشت و در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز