شما اینجا هستید
اقتصادی » در باب بایسته های پایه ای نقدِ تاثیرگذار

*دکتر اکبر ظریفی:
از جمله چندین فاکتور حرکت در مسیر و دستیابی به توسعه، به راه “درستی سنجی” رفتن و “پذیرش فرجام” آن است. این مهم از بایسته های شهروندی نمونه در ساختار توسعه مند است. میزان رسیدن و پایبندی عناصر انسانی در ساختار توسعه،به این دو سخن، جدابودن ساختارها را روشن می کند و یکی می شود شهروند جهان نخست و دیگری می شود شهروند جهان دوم و سوم و… رسیدن به این پایه از پیشرفت،کاری است آسان و سخت! آسان از این جهت که اگر بنابر برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه به پیش روند آسان ، ولی اگر پیروی از سازمان بندی برنامه نداشته باشند، سخت خواهد بود. چنین است که گفته اند بهشت به بهاء دهند!
باری، اکنون پرسش این است که چه بایسته هایی را درستی سنج باید، برای اینکه سخنش را بشنوند،داشته باشد؟ دست کم دو ویژگی برای چنین فردی بایسته است: نخست اینکه درستی سنج جایگاه خود را بشناسد؟ این شناسایی به چه معنی است؟اینکه می گوییم یک فرد درستی سنج جایگاه خود را بشناسد به این معنی است که او بداند آیا ویژگی های این کار را دارد یا نه؟ اگر دارد، می تواند به این مهم بپردازد و اگر ندارد،بهتر است خودش و دیگران را سختی ندهد. اگر کارشناس امری هستیم، تنها در همان سپهر سخن بگوییم،درستی سنجی کنیم. شناسایی”سوال”،”ابهام” و “مساله”،اساس و بن مایه درستی سنجی است.تا سوال به تمامی و درست شناسایی نشود،نمی توان پاسخ درست و تمام برای آن پیدا کرد.
نیاز شناسایی درست سوال، کارشناس بودن حوزه مورد سوال است.اگر همه این بایستگی را داشته باشیم،سپهر سخنرانی و “قال و قیل”،بسیار آرام و خلوت خواهد بود. پس از کارشناس کار بودن، داشتن “چهره ” پذیرفتنی از سوی دیگران نیز بایسته است.
کسی که نگاه خوبی به شما ندارد،وقت و هزینه برای شنیدن سخن شما به تمامی نمی گذارد.همه باید از دل و جان پذیرای سخن ما باشند.چگونه است که از سوی دیگران پذیرفتنی نیستیم؟ زمانی که کارهای شایسته نمی کنیم و در پیرامون زندگی خود بدنام هستیم،حتا کارشناس بودن ما  اثر مثبت خود را از دست خواهد داد. بنابراین، تا پرستیژ رفتاری خود را کامل نکردیم و یا آن را از نواقص ترمیم نکردیم، خود را نامزد ورود به سپهر درستی سنجی نکنیم. چه اگر غیر از این بکنیم، دل در گرو توسعه مملکت نداریم و به دنبال مباحث و بهرههای شخصی هستیم.
 
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز