شما اینجا هستید
فرهنگی » کتابخوانی، دریچه ای به روشنایی

طبق آخرین آمار برآورد شده, جمعیت استان خوزستان حدود ۴٫۸۵۰٫۰۰۰ نفر یعنی حدود شش درصد از جمعیت کل کشور است. بعد خانوار در استان حدود ۴٫۲ است یعنی حدود ۱٫۱۵۵٫۰۰۰ خانوار در خوزستان سکونت دارند. حدود ۷۵ درصد جمعیت استان شهرنشین و بقیه در روستاها و بقیه غیر ساکن می باشند. جمعیت با سواد استان حدود ۸۵ درصد است. حدود ۳٫۵۵۰٫۰۰۰ نفر از کل جمعیت در شهرها و حدود ۱٫۲۹۷٫۰۰۰ در روستاها و غیر ساکن هستند.
با آنالیز انواع شاخصه های اجتماعی و آموزشی در میان استان های کشور مشخص می گردد که خوزستان در جایگاه مطلوبی قرار ندارد که با بررسی آمارهای سایت مرکز آمار ایران می توانید به راحتی به این شاخصه ها دسترسی داشته باشید چون در نوشته از حوصله خارج است که ریز آمارها ارائه گردد. اما از ساده ترین راهکارها برای بهبود این شرایط چیست؟ یکی از مهم ترین ابزارهای ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه افزایش سرانه مطالعه است.
ساده ترین راهکار پیشنهادی می تواند توزیع رایگان کتاب های جامع در بین خانوارها و تشویق آن ها به مطالعه است. این کار می تواند از طریق مدارس، ادارات و دیگرهای روش های ارزان انجام شود. منظور از کتاب مرجع دایره المعارف هایی با محتوای اطلاعات عمومی است زیرا این کتب می توانند در تمامی حوزه های علمی، فرهنگی و اجتماعی و… سطح دانش و اطلاعات افراد را بالا ببرند، قطعا این افزایش اطلاعات عمومی می تواند در بالا رفتن سطح فرهنگی و تحلیلی افراد مفید باشد، روش اقدام می تواند سبب افزایش انگیزه مطالعات توسط خانوارها شود.
تعدادی از انتشارات کشور هنوز فرهنگ های جامعی منتشر می کنند که می توان با هزینه آن ها تهیه و در اختیار خانوارها گذاشت، اگر تصمیم بر این باشد که به هر خانوار (یعنی ۱٫۱۵۵٫۰۰۰ خانوار خوزستان) یک جلد هدیه گردد اگر متوسط خرید یک فرهنگ ساده حدود ۴۰ هزارتومان در نظر گرفته شود میزان اعتبار کل طرح حدود بیست و چها و پنج میلیارد تومان خواهد شد. یعنی بودجه ای برابر کمتر از ساخت یک پل رودخانه ای یا ده کیلومتر مسیر آسفالت. برای تامین اعتبار می توان از بودجه های فرهنگ عمومی اداره ارشاد، شهرداری ها و ادارت، بسیج و… بهره گرفت. این حرکت می تواند اولین نهضت جدی ارتقای سطح فرهنگ عمومی تلقی شود که باید با برنامه ریزی صحیح توسط کمیته ای اجرایی (مثلا نهاد کتابخانه های استان خوزستان) پی ریزی و در اجرای آن تمامی دستگاههای استان مانند صدا و سیما، آموزش و پروش و اداره ارشاد، بسیج، شهرداری ها و … همکاری نمایند.
شکی نیست بعد از پروسه زمانی تعریف شده ار روز اجرا تا تهیه و توزیع کتب و تبلیغ جهت مطالعه و بهره گیری تا راه اندازی مسابقات سوال پیامکی جهت اعطای جایزه های تشویقی برای ترویج خوانش کتاب در بین اعضای خانوار، نتایج گهرباری در کل استان خواهد داشت. اگر در چندین برهه زمانی چنین حرکت های عمومی و برنامه ریزی شده انجام گیرد می توان شاهد رشد و شکوفایی فرهنگی و اخلاق عمومی در جامعه بود که در مقایسه با هزینه های صرف شده بسیار شگرف خواهند بود.
 
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هفته نامه پیوند ایرانیان | ایران ، خوزستان ، اهواز